• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Trzy razy TV i MCDM

Zajmiemy się dziś trzema przedsiębiorstwami z głównego parkietu GPW, które oczywiście różnią się od siebie, ale łączy je to, że mają wyraźny związek z biznesem telewizyjnym i filmowym.

Nasi protagoniści to 4Fun TV, ATM Grupa oraz Kino Polska. Powiedzmy wpierw o nich parę słów.

4Fun Media to firma funkcjonująca w branży telewizyjnej i reklamowej. W sektorze TV emitent prowadzi kanały muzyczne 4FUN.TV, 4FUN GOLD HITS oraz 4FUN DANCE. Poza TV specjalizuje się w reklamie typu Digital Signage, organizowanej przez spółkę zależną Screen Network S.A. Mamy na myśli reklamy na ekranach cyfrowych, które są montowane w przestrzeniach miejskich. Grupa 4Fun zajmuje się również konsultingiem i marketingiem.

Do grupy kapitałowej ATM Grupa należą podmioty, które zajmują się produkcją materiałów telewizyjnych, organizacją koncertów i eventów, produkcją gier komputerowych czy nawet realizacją projektów inwestycyjnych czy deweloperskich. Przedsiębiorstwo produkowało liczne seriale (jak "Świat według Kiepskich" czy "Ojciec Mateusz"), teleturnieje ("Awantura o kasę", "Moment prawdy"), a także programy w formacie reality show czy filmy fabularne. Produkcje ATM emitowane są m.in. przez TVP1 i TVP2, TVN czy Polsat.  

Kino Polska TV to biznes z branży telewizyjnej i kinematograficznej. Jego obszary aktywności to np. emisja  i produkcja kanałów telewizyjnych, dystrybucja, działalność wydawnicza, produkcja filmowa, rekonstrukcja i archiwizacja dzieł polskiej kinematografii oraz działalność internetowa. Spółka jest producentem i dystrybutorem kanałów z rodziny FilmBox. Posiada też Cyfrowe Repozytorium Filmowe sp. z o.o., które zajmuje się digitalizacją i rekonstrukcją filmów.

Interesować będą nas rezultaty pierwszego półrocza roku 2018. Badamy osiem wskaźników opartych o dane z bilansu oraz z rachunku zysków i strat:

1) rentowność operacyjna: zysk operacyjny / przychody

2) rentowność netto: zysk netto / przychody

3) płynność bieżąca: aktywa obrotowe / zobowiązania krótkoterminowe

4) zadłużenie ogólne: zobowiązania / suma bilansowa

5) wypłacalność natychmiastowa: środki pieniężne / zobowiązania krótkoterminowe

6) ROE (zwrot z kapitału): zysk netto / stan kapitału własnego pod koniec minionego roku obrotowego

7) ROA (zwrot z aktywów): zysk netto / stan aktywów pod koniec minionego roku obrotowego

8) złota reguła bilansowa: kapitał własny / aktywa trwałe (reguła jest wypełniona, gdy wskaźnik ma wartość wyższą niż 1 pkt)

Siedem pierwszych wskaźników to stymulanty, natomiast ósmy (zadłużenie) to destymulanta. Innymi słowy, tylko zadłużenie chcemy minimalizować (uważamy, że najniższe jest najlepsze, co oczywiście stanowi uproszczenie). Pozostałe indeksy maksymalizujemy.

Dane, o których mowa, widzimy poniżej:

Pewne rzeczy łatwo zauważyć. Na przykład 4Fun TV notowała pod koniec czerwca 2018 najniższe zadłużenie: 31 proc. sumy bilansowej. W kategorii rentowności wygrywa zdecydowanie Kino Polska (59,3 proc. operacyjnie i 55,2 proc. na czysto), natomiast w przypadku dwóch pozostałych spółek sprawa jest niejednoznaczna: 4Fun przeważa z uwagi na marżę operacyjną, ale ATM ma lepszą rentowność netto.

Można zauważyć jeszcze wiele tego rodzaju relacji. Pytanie brzmi: kto jest najlepszy? Jak oczyścić, uśrednić czy uszeregować dostępne dane?

Zastosujemy metody typu MCDM (czyli wielokryterialne) TOPSIS, WASPAS i MMORA (MultiMOORA), prezentowane już na naszych łamach. Algorytmy te prezentowaliśmy już na naszych łamach i wiele razy używaliśmy ich w praktyce. Posłużymy się językiem R.

Wczytajmy wpierw macierz danych i sprawdźmy, czy zapisaliśmy ją poprawnie:

Teraz wektor wag: przyjmujemy, że każde z ośmiu kryteriów jest jednakowo istotne.

Następny ruch to wektor określający, które kryteria są stymulantami, a które destymulantami:

Wreszcie możemy zastosować nasze metody. Najpierw TOPSIS w dwóch wariantach, które różnią się sposobem normalizacji danych (można to zrobić liniowo lub wektorowo):

Jak widać, układ 1 - 2 - 3 (4Fun, ATM, KP TV) zmienia się w ranking 2 - 3 - 1, co oznacza, że Kino Polska TV jest najlepsze w świetle metodologii TOPSIS, 4Fun TV zajmuje lokatę drugą, zaś ATM Grupa jest najsłabsza.

Teraz wykorzystujemy metodę WASPAS przy parametrze lambda = 0.5 (co oznacza, że jednakowo ważne są podalgorytmy WSM i WPM).

Układ wynikowy jest ten sam, potwierdza ocenę daną przez TOPSIS, a być może i naszą intuicję.

Wreszcie czas na MMOORA, czyli trzy metody składowe i ranking finalny. Oto i rezultat:

Jak łatwo zauważyć, algorytm daje układ, który mieliśmy już wcześniej. Trzeba zatem z dużą dozą prawdopodobieństwa przyznać, że taki ranking jest słuszny. Powtórzmy: Kino Polska TV na miejscu I, 4Fun TV z lokatą nr II oraz ATM Grupa jako spółka o (średnio) najsłabszych wartościach wskaźników. Oczywiście nasze badanie jest bardzo ogólne i nie uwzględnia wielu niuansów czy np. zmian danych w czasie. Tym niemniej może stanowić dobry wstęp do pogłębionej analizy.


Adam Witczak

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze