• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Inter Cars - rekord sprzedaży

W 2017 roku grupa Inter Cars kolejny raz ustanowiła rekord sprzedaży - tak pisze prezes Maciej Oleksowicz w liście do akcjonariuszy.

To prawda: wygenerowano skonsolidowane przychody opiewające na 6,9 mld zł. W stosunku rocznym to wzrost o 16 proc. W stosunku do roku 2008 - skok czterokrotny. Trzeba jednak zauważyć także inne kwestie:

Krzywa przychodów niewątpliwie jest wybitnie rosnąca - ani razu nie było redukcji obrotów, czy choćby ich stagnacji. Z drugiej strony, nie można mówić o analogicznym trendzie zysków. Te pozostają od dobrych kilku lat (powiedzmy, że od roku 2011) mniej więcej podobne - tzn. np. wynik operacyjny waha się w obszarze ok. 150 - 315 mln zł, netto zaś w zakresie 100 - 230 mln zł.

Na szczęście marże, choć nie rosną w jakiś szczególny sposób, to jednak nie opuszczają pewnych ustalonych rewirów. Tak np. zakres rentowności operacyjnej za badaną dekadę to z jednej strony 4,14 proc., a z drugiej 5,82 proc. W przypadku rentowności netto mamy po jednej stronie 1,5 proc. (ale to rok 2008, historia), po drugiej 4,48 proc. (rok 2014).

Inter Cars to oczywiście znane przedsiębiorstwo rozprowadzające części samochodowe. Na koniec roku 2017 sieć dystrybucyjna grupy liczyła 507 punktów w 16 krajach Europy. 61 proc. przychodów daje przy tym rynek polski. Handel prowadzony jest również drogą internetową.

Zarząd przyznaje, że uzyskany w minionym roku wynik netto uformował się poniżej oczekiwań. Wynikało to ze zbyt wysokich kosztów operacyjnych oraz dodatkowych kosztów logistycznych. Firma deklaruje, że poprawi w związku z tym zarządzanie ceną i rozłożeniem towaru.

Plany na rok 2018 oraz ogólnie na przyszłość to dalszy rozwój sieci sprzedaży i wypracowanie w roku 2020 kwoty 10 mld zł przychodów. W roku bieżącym firma chce otworzyć kilkadziesiąt filii za granicą.

Spójrzmy teraz na skonsolidowany bilans Inter Cars:

Aktywa trwałe to 726 mln zł, obrotowe to aż 2,7 mld zł. Te ostatnie to w 2/3 zapasy. Ten stan rzeczy nie dziwi - w tego rodzaju biznesie trzeba utrzymywać wysokie stany magazynowe. Gotówki nie musi z kolei być bardzo dużo - ale w takim razie tym bardziej na plus liczy się to, że cash-flow za rok 2017 był dodatni, a wypłacalność natychmiastowa wzrosła z 10 proc. do 15 proc.

Złota reguła bilansowa jest wypełniona (kapitał własny pokrywa, zresztą z nadwyżką, aktywa trwałe), a wskaźnik płynności bieżącej stoi wysoko (2,43 pkt). Ogólne zadłużenie nie jest przesadnie wysokie, mieści się w normie - 53 proc. sumy bilansowej. Duża jego część (ale z pewnością nie większość) ma charakter długoterminowy, co jest dobre (lepsze rzecz jasna niż gdyby firmę ścigały wyłącznie wysokie długi bieżące).

Wskaźniki ROE i ROA za rok 2017 to 15,2 proc. i 7,1 proc. Obniżyły się nieco w skali rocznej.

W maju 2017 roku efemerycznie wykreowano maksimum na poziomie 344,90 zł. Potem notowania poszły w dół. W pewnym sensie nadal mamy generalną tendencję spadkową (zwłaszcza od początku 2018), niemniej linie 260 zł i 252,15 zł jawią się jako wsparcia. Najnowszy, powstający właśnie sygnał oscylatora BOS jest pro-zakupowy.

 

J. Sobal

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze