• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Agora na tle rynku

Z raportu Agory za cztery kwartały roku 2016, opublikowanego w ostatnich dniach, możemy się dowiedzieć m.in., że telewizja zajmuje obecnie blisko połowę rynku reklamowego (48,5 proc.), na internet przypada 28 proc.

W całym roku 2016 wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 8,4 mld zł, rosnąc r/r o 2,5 proc. Nastąpiły poważne redukcje nakładów na ogłoszenia w papierowych dziennikach (o 19,5 proc.) oraz czasopismach (o 8 proc.), ale pozostałe segmenty (TV, internet, radio, billboardy i kino) dały wyraźne wzrosty.

W roku 2016 o 9,3 proc. r/r spadła sprzedaż płatna dzienników w Polsce (mierząc liczbą egzemplarzy). Z kolei liczba biletów sprzedanych w kinach zwiększyła się o 16,5 proc.

Takie jest tło wyników Agory i w ogóle działalności tego przedsiębiorstwa. Trzeba pamiętać, o czym niekiedy się zapomina, że Agora to nie tylko "Gazeta Wyborcza".

W istocie Agora posiada też np. pion radiowy (m.in. stacje Złote Przeboje, TOK FM, Rock Radio czy Radio Pogoda). Do Agory należy również sieć kin Helios. Grupa prowadzi również portale gazeta.pl i wyborcza.pl, do tego realizuje rozmaite usługi poligraficzne i wydawnicze.

Głównym źródłem przychodów skonsolidowanych Agory jest szeroko pojęta reklama (usługi reklamowe). W roku 2016 ten segment dał 47 proc. przychodów. 16,2 proc. dała sprzedaż biletów do kin, 12,3 proc. przypadło na usługi poligraficzne, 11,3 proc. na sprzedaż wydawnictw, a reszta (13,3 proc.) na inne sprawy.

Warto odnotować, że choć reklamowe wpływy Agory opiewały w roku 2016 na 562 mln zł, to jednak np. cały segment prasowy odpowiedzialny był jedynie za 268 mln zł obrotów (nie tylko reklamowych). W październiku zamknięto tytuł Metrocafe.pl. Końcówka minionego roku przyniosła także informacje o zwolnieniach grupowych w przedsiębiorstwie.

W każdym razie pełne, roczne rezultaty grupy wyglądały tak:

Obrót wyniósł 1,2 mld zł - i był mniej więcej taki jak w roku 2015. Wynik brutto na sprzedaży uległ jednak redukcji, której odpowiadał spadek odpowiedniej marży z 33,1 proc. do 29,1 proc. Obniżyły się również marże EBITDA i operacyjna. Co więcej, finalny wynik na czysto to 13,2 mln zł poniżej zera (a więc strata - stanowiąca zresztą 1,1 proc. wpływów ze sprzedaży).

W bilansie widzimy po stronie aktywów przewagę majątku trwałego nad obrotowym. Grupa w zasadzie przestrzega złotej reguły lub balansuje na jej pograniczu, tj. kapitał własny z grubsza równoważy wspomniane aktywa długoterminowe.

Wskaźnik płynności bieżącej r/r nieco się obniżył - z 1,39 pkt do 1,33 pkt. Ogólne zadłużenie jest niskie, nie przekracza 30 proc. Daje to zarazem wskaźnik zadłużenia kapitału własnego na poziomie 0,40 pkt, a więc niski.

Pozytywne jest to, że przez rok zwiększyły się zasoby środków pieniężnych, przez co i wypłacalność natychmiastowa się poprawiła (z 10 proc. do 16 proc.). Czynnik negatywny to ujemne wartości ROE i ROA.

We wrześniu ubiegłego roku kurs akcji Agory schodził do 9,51 zł. Potem jednak nastąpiło odbicie i powstała tendencja zwyżkowa. W lutym tego roku zanotowano muśnięcie 15 zł, aczkolwiek POS dał sygnał pro-sprzedażowy i mamy fazę korekty.

 

B. Garga

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze