• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Polsat, Agora, TVN - trzech w mediach

Porównamy dziś pokrótce rezultaty trzech przedsiębiorstw medialnych, które można uznać za jedne z największych na polskim rynku. To Agora, TVN i Cyfrowy Polsat.

Każde z nich ma oczywiście swoją specyfikę i nieco inny profil działalności. TVN i Cyfrowy Polsat kojarzą się nam przede wszystkim z telewizją. W dużej mierze – słusznie. TVN posiada obecnie 11 kanałów telewizyjnych i jeden poświęcony telesprzedaży. Zarząd deklaruje, że główny kanał (czyli po prostu TVN) "osiąga największe sukcesy w Polsce pod względem osiąganych wyników oglądalności i wpływów z reklamy". Trzy kanały: TVN, TVN7 i TTV, nadawane są poprzez naziemną telewizję cyfrową DTT. TVN ocenia, że jego kanały miały w półroczu ogółem prawie 22 proc. udziału w całodobowej oglądalności w "komercyjnej grupie docelowej".

Spółka została niedawno przejęta przez inwestora z USA, mianowicie podmiot Scripps Networks. Docelowo ma zresztą być wyprowadzona z GPW. W tej sprawie ogłoszono wezwanie, które otwarte było do 24 sierpnia. Jutro nastąpi realizacja transakcji, rozliczenie zaś 1 września.

Cyfrowy Polsat określa się jako "największy dostawca płatnej telewizji w Polsce oraz czołowa platforma satelitarna w Europie pod względem liczby klientów". Firma udostępnia ponad 160 kanałów o różnej tematyce. Naturalnie najlepiej rozpoznawalna jest ze względu na główny własny kanał, czyli po prostu Polsat.

Wiadomo jednak, że Cyfrowy Polsat S.A. w roku ubiegłym ogromnie poszerzył swoją działalność. Grupa przejęła bowiem kontrolę nad spółką Polkomtel, a zatem także nad siecią komórkową Plus. Z tego względu działalność obejmuje obecnie następujące segmenty:

- mobilne usługi telekomunikacyjne (za pośrednictwem Polkomtelu)
- szerokopasmowy mobilny internet (pod markami Cyfrowy Polsat i Plus)
- płatna telewizja cyfrowa (140 kanałów polskojęzycznych) wraz z rozmaitymi usługami
- nadawanie i produkcja telewizyjna w ramach Telewizji Polsat (26 kanałów)
- usługi hurtowe na rynku międzyoperatorskim (roaming, interconnect i inne)

Agora najczęściej kojarzona jest z "Gazetą Wyborczą" oraz darmową gazetą "Metro". Tym niemniej firma prowadzi też szeroką działalność w branży reklamowej, wydaje książki i jest właścicielem kilku stacji radiowych – jak np. Złote Przeboje, Radio Pogoda (które zaczęło działalność w tym roku), TOK FM i Rock Radio.

Poniżej widzimy skonsolidowane przychody i zyski każdego z przedsiębiorstw za pierwsze półrocze roku 2015 i okresy porównywalne:

Największy biznes to oczywiście Cyfrowy Polsat – co jednak ma wymowny związek z przejęciem Polkomtelu i nie powinno być odnoszone li tylko do działalności telewizyjnej czy ogólnie medialnej. W każdym razie grupa ta wypracowała niemal 4,8 mld zł przychodów, zresztą o 94,3 proc. więcej niż przed rokiem. Z zyskami nie było problemów: EBIT wyniósł ponad 1,01 mld zł, wynik netto 475,3 mln zł. Kwoty te były oczywiście wyższe niż w pierwszych 6 miesiącach roku 2014 (nie mówiąc o 2013), przy czym marża operacyjna wyniosła 21,1 proc., a netto 9,91 proc. To znaczy, że ta pierwsza mimo wszystko trochę spadła r/r, ta druga nieznacznie wzrosła.

W dziedzinie rentowności operacyjnej Polsat został wyprzedzony przez TVN, zresztą w odniesieniu do marży netto też jest to prawdą. Zysk TVN za 6 miesięcy stanowił 14,4 proc. obrotów (które wyniosły 808,33 mln zł), rentowność EBIT była równa 22,7 proc. Należy jednak zauważyć, że zarówno marże TVN były niższe niż przed rokiem, jak i same zyski znacznie spadły – mimo wzrostu obrotów. Rynek generalnie odebrał wyniki TVN jako dość słabe: brano pod uwagę np. spadek liczby klientów płatnej platformy nc+. Faktem jest natomiast, że kanały tematyczne mają dobrą oglądalność i przez to o 3,6 proc. r/r wzrosły wpływy reklamowe.

Agora jest tu najmniejsza: tzn. najniższe były jej przychody (a jednak o 9,7 proc. wyższe niż rok wcześniej, równe 575,6 mln zł). Co więcej, grupa ta poprawiła swoje wyniki w dość wyraźny sposób. Przede wszystkim dwa lata temu półrocze kończyła netto na minusie, zaś rok temu notowała po 6 miesiącach dość duże straty zarówno na pozycji operacyjnej, jak i na czysto. Tym razem w miejsce 9,56 mln zł ujemnego EBIT mamy 6,14 mln zł dodatniego. To oznacza marżę 1,07 proc., może niezbyt wysoką, ale dodatnią i lepszą niż ta sprzed dwóch lat (0,75 proc.). Podobnie podsumować można rentowność netto.

A teraz spójrzmy na pozycje bilansowe przedsiębiorstw:

Największy majątek ma oczywiście Cyfrowy Polsat – to grubo ponad 27 mld zł. W aktywach dominują zdecydowanie trwałe, podobnie jest w dwóch pozostałych firmach, ale tam różnica nie jest aż tak drastyczna. Aktywa trwałe Polsatu to w największej mierze pozycja wartości firmy (10,6 mld zł), a do tego np. wycena relacji z klientami (3,94 mld zł), inne wartości niematerialne (2,5 mld zł), majątek rzeczowy (podobnie) czy marki (ponad 2 mld zł).

Z czysto teoretycznego punktu widzenia moglibyśmy powiedzieć, że niepokojące jest to, iż Polsat i TVN bardzo daleko odbiegają od złotej reguły bilansowej, jakkolwiek można to zapewne włączyć w obręb specyfiki i przyjętego modelu działania.

Wskaźnik płynności bieżącej jest lepszy w TVN (ostatnio 1,76 pkt, w Polsacie 1,01 pkt), tam jest też wyższa wypłacalność natychmiastowa. Naturalnie płynność bieżąca wiąże się z licznymi niuansami i nie należy jej oceniać pochopnie (tj. pochopnie wysławiać wysoką wartość lub ubolewać nad niską) – niemniej wydaje się, że właściwe jest, gdy majątek obrotowy przynajmniej równoważy długi bieżące.

W Agorze odpowiedni wskaźnik wynosił 1,53 pkt, wypłacalność natychmiastowa była jednak tylko 9-procentowa. Przepływy pieniężne w tej grupie były w półroczu ujemne, poniekąd podobnie jak w Polsacie, a inaczej niż w TVN, gdzie pula środków wzrosła.

W TVN niepokoi wysokie zadłużenie tak aktywów (75 proc.), jak i kapitału własnego (wskaźnik niemal na poziomie 3 pkt). W Polsacie poziomy te są lepsze. Agora finansuje się głównie kapitałem własnym, tu oba wskaźniki były bardzo niskie.

Spójrzmy na wykresy kursu akcji:

Akcje Agory warto było kupować u progu roku – nawet po ok. 7,30 zł. Później powstał silny trend zwyżkowy, cena dobijała nawet do 12,90 zł. Od połowy maja mamy jednak konsolidację. Ostatnie przeceny na GPW odbiły się także i na tym wykresie, kurs otarł się w końcu o strefę wsparcia w pobliżu 10,60 – 10,70 zł. Ruch niżej mógłby poprowadzić ceny nie tylko do 10 zł, ale nawet do 9,65 zł czy 9,18 zł. Na razie jednak wydaje się, że konsolidacja wytrzyma i nastąpi lekka korekta, może nawet w kierunku 12 zł.

Na wykresie Polsatu dość mocny opór to 26 zł, zresztą po tym, jak go nie pokonano, rozwinął się rodzaj trendu spadkowego. "Czarny poniedziałek" w tym tygodniu sprowadził nawet kurs poniżej wsparcia na 22 zł, teraz rodzi się pytanie o to, czy uda się powrócić ponad tę linię. Sygnał %R, po wtorkowej korekcie, jest pro-zakupowy.

Ogólny trend na wykresie TVN jest zwyżkowy, dość powiedzieć, że ok. rok temu notowano minimum przy 13 zł. Opór jest z grubsza przy 20 zł, wsparcia to linia trendu, a niżej 18 zł, 17,50 zł, 17,06 zł, 16,61 zł. Prawdopodobnie jednak obecność TVN na parkiecie nie potrwa już długo, co gracze powinni mieć na uwadze.

J. Sobal

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze