• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Transport w różnych formach

Pod lupę bierzemy znów spółki transportowe z głównego parkietu GPW. Transport, logistyka, spedycja – odbywają się w różnych formach. Na przykład dla PKP Cargo główną techniką jest – rzecz jasna – przewóz koleją, natomiast OT Logistics celuje w żeglugę śródlądową.

Inne spółki to PCC Intermodal, Trans Polonia i Pekaes – dwie ostatnie skoncentrowane są na transporcie drogowym, w przypadku PCC Intermodal głównym wątkiem jest łączenie rozmaitych metod przy wykorzystaniu jednego kontenera (transport intermodalny).

Interesować będą nas dane skonsolidowane za I kw. roku 2015. Spójrzmy wpierw na przychody i zyski:

Największe obroty odnotowała firma PKP Cargo, było to 896,4 mln zł. Kwota ta była o 13,7 proc. niższa niż rok temu. Ze spadkiem przychodów musiały pogodzić się też Pekaes (o 5 proc., do kwoty 171 tys. zł) oraz Trans Polonia – ale w tej ostatniej firmie redukcja była zupełnie minimalna, z 12,97 mln zł do 12,8 mln zł.

W pozostałych spółkach dynamika była dodatnia, szczególnie w PCC Intermodal, tam bowiem obroty zwiększyły się o 26,2 proc., do 49,4 mln zł.

Drugie miejsce pod względem kwoty obrotów przypadło w udziale firmie OT Logistics, której kwartalne przychody wyniosły 186 mln zł. Równocześnie przedsiębiorstwo to solidnie poprawiło rentowności, w szczególności np. marża operacyjna wzrosła z 2,76 proc. do 5,23 proc. Inaczej w PKP Cargo – tam marże uległy wyraźnej obniżce, operacyjna z 6,6 proc. do 2,48 proc. Najniższą marżę EBIT zaprezentowała Trans Polonia – w I kw. 2015 było to 1,55 proc.

Spójrzmy teraz na pozycje bilansowe:

Największym majątkiem dysponowała ostatnio grupa kapitałowa PKP Cargo, było to 5,35 mld zł. Najmniejsza była Trans Polonia z sumą bilansową na poziomie mniej niż 61 mln zł. W każdym z przedsiębiorstw aktywa trwałe są dużo wyższe niż obrotowe, np. te pierwsze to 4,21 mld zł, te drugie to tylko 1,14 mld zł. W Pekaesie proporcja nie była aż tak radykalna: 258,2 mln zł do 211,16 mln zł.

Złotą regułę bilansową wypełniła w I kw. tylko firma Pekaes – w której kapitał własny przewyższał aktywa trwałe. W pozostałych przedsiębiorstwach aktywa te przewyższały kapitał, zatem reguła nie była zrealizowana. Co się tyczy płynności bieżącej, to również była ona najwyższa w Pekaesie: na poziomie 2,12 pkt (nieco niższym niż w grudniu 2014). W każdym razie w żadnej z firm wskaźnik ani w grudniu, ani w marcu nie zszedł poniżej 1 pkt, jakkolwiek Trans Polonia tylko nieznacznie przewyższała tę wartość.

Najwyższą wypłacalność natychmiastową (pokrycie długów bieżących środkami pieniężnymi) miała firma Pekaes (70 proc. pod koniec marca). W PKP Cargo wskaźnik też był wysoki (36 proc.), trzecie miejsce przypadło firmie OT Logistics (42 proc.). W PCC Intermodal było to tylko 11 proc., ponieważ pula środków pieniężnych znacznie się zmniejszyła w ciągu kwartału – m.in. z powodu szeroko zakrojonych zakupów inwestycyjnych.

Najwyższe zadłużenie aktywów notowano w PCC Intermodal (wskaźnik 0,65 pkt), tu także najwyższe (i wyższe niż kwartał wcześniej) było zadłużenie kapitału własnego. Wskaźnik na poziomie 1,9 pkt może być jeszcze tolerowany, aczkolwiek byłoby dobrze, gdyby w dłuższym terminie już nie rósł. Ogólnie jednak tylko w dwóch spółkach (Pekaes i PKP Cargo) ogół zobowiązań był mniejszy niż kapitał własny.

Na wykresie PCC Intermodal sytuacja jest dość optymistyczna, mamy trend zwyżkowy, a opór, który stanowi wyzwanie dla strony popytowej, to 2,39 zł. Wsparcia widzimy na 2,09 zł, 2 zł, 1,90 zł czy 1,81 zł. Warto mieć na uwadze, że jeszcze w sierpniu roku ubiegłego cena schodziła poniżej 1,20 zł, a dwa lata temu – poniżej 1 zł.

Kurs Trans Polonii jest od dawna w trendzie spadkowym. Szczyty z lutego 2014 roku to 8,45 zł, tymczasem ostatnio muszą się już bronić wsparcia na 4 zł oraz 3,86 zł. Opory to 4,50 zł i 5 zł.

Ogólna tendencja na wykresie kursu akcji jest silnie wzrostowa. Wiosną roku 2013 notowania schodziły poniżej 6 zł, natomiast w czerwcu 2014 maksima wyniosły 13,20 zł. Sytuacja – w przybliżeniu – powtórzyła się w maju 2015 roku, aczkolwiek nie udało się przebić tego oporu. Obecnie toczy się walka o wsparcie na 11,40 zł, niżej mamy 10,52 zł, do tego jeszcze linię 10 zł i kolejną przy 9,50 zł.

180,05 zł – to minima na wykresie OT Logistics z końcówki sierpnia 2014. Później rozwinął się trend zwyżkowy, w okolicach 275 zł mamy teraz poziom oporu, który stanowi wyzwanie dla byków. Wyżej mamy linię 290 zł. Wsparcia to 255 zł, 250 zł, 245 zł i 232 zł. Wskaźnik %R jest teraz w obszarze wykupienia.

Dołki z sierpnia 2014 na wykresie PKP Cargo to nieco mniej niż 71 zł. Ostatnio toczy się walka o okolice 93 zł, wsparcia mamy na 90 zł, na 87,50 zł, niżej przy 85,95 – 86 zł, a także przy 85 zł, gdzie można wymierzyć linię trendu. Aktualnie wydaje się, że byki są silne, ale po ostatnich nagłych zwyżkach naturalna będzie korekta.

 

J. Sobal

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze