• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
SymbolKupnoSprzedażMaksimumMinimum
EURCHF 1.0844 1.0852 1.0860 1.0843
EURPLN 4.3840 4.3900 4.3870 4.3870
EURUSD 1.0920 1.0923 1.0921 1.0905
GBPUSD 1.2369 1.2389 1.2380 1.2379
USDPLN 4.0187 4.0187 4.0217 4.0134
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
SymbolWartość
EUSTX50 5384.74
GER30 21474.84
JPN225 21474.84
SPX500 5912.20
US30 21474.84
SymbolWartość
FRA40 7807.12
HKG33 21474.84
NAS100 21468.36
UK100 8752.72
INDEKSY - POLSKA
SymbolWartość
mWIG40 6122.32
WIG 79577.32
WIG20lev 355.54
SymbolWartość
NCIndex 229.32
WIG20 2192.01
WIG30TR 5795.75
TOWARY
SymbolKupnoSprzedażMaksimumMinimum
Copper 4.6826 4.6862 4.7720 4.6631
USOil 61.8570 61.8810 62.5460 60.8280
XAGUSD 32.9420 32.9900 33.4540 32.9460
XAUUSD 3286.4300 3287.9100 3325.6900 3288.6400

Reklama AEC

Transport w różnych formach

Pod lupę bierzemy znów spółki transportowe z głównego parkietu GPW. Transport, logistyka, spedycja – odbywają się w różnych formach. Na przykład dla PKP Cargo główną techniką jest – rzecz jasna – przewóz koleją, natomiast OT Logistics celuje w żeglugę śródlądową.

Inne spółki to PCC Intermodal, Trans Polonia i Pekaes – dwie ostatnie skoncentrowane są na transporcie drogowym, w przypadku PCC Intermodal głównym wątkiem jest łączenie rozmaitych metod przy wykorzystaniu jednego kontenera (transport intermodalny).

Interesować będą nas dane skonsolidowane za I kw. roku 2015. Spójrzmy wpierw na przychody i zyski:

Największe obroty odnotowała firma PKP Cargo, było to 896,4 mln zł. Kwota ta była o 13,7 proc. niższa niż rok temu. Ze spadkiem przychodów musiały pogodzić się też Pekaes (o 5 proc., do kwoty 171 tys. zł) oraz Trans Polonia – ale w tej ostatniej firmie redukcja była zupełnie minimalna, z 12,97 mln zł do 12,8 mln zł.

W pozostałych spółkach dynamika była dodatnia, szczególnie w PCC Intermodal, tam bowiem obroty zwiększyły się o 26,2 proc., do 49,4 mln zł.

Drugie miejsce pod względem kwoty obrotów przypadło w udziale firmie OT Logistics, której kwartalne przychody wyniosły 186 mln zł. Równocześnie przedsiębiorstwo to solidnie poprawiło rentowności, w szczególności np. marża operacyjna wzrosła z 2,76 proc. do 5,23 proc. Inaczej w PKP Cargo – tam marże uległy wyraźnej obniżce, operacyjna z 6,6 proc. do 2,48 proc. Najniższą marżę EBIT zaprezentowała Trans Polonia – w I kw. 2015 było to 1,55 proc.

Spójrzmy teraz na pozycje bilansowe:

Największym majątkiem dysponowała ostatnio grupa kapitałowa PKP Cargo, było to 5,35 mld zł. Najmniejsza była Trans Polonia z sumą bilansową na poziomie mniej niż 61 mln zł. W każdym z przedsiębiorstw aktywa trwałe są dużo wyższe niż obrotowe, np. te pierwsze to 4,21 mld zł, te drugie to tylko 1,14 mld zł. W Pekaesie proporcja nie była aż tak radykalna: 258,2 mln zł do 211,16 mln zł.

Złotą regułę bilansową wypełniła w I kw. tylko firma Pekaes – w której kapitał własny przewyższał aktywa trwałe. W pozostałych przedsiębiorstwach aktywa te przewyższały kapitał, zatem reguła nie była zrealizowana. Co się tyczy płynności bieżącej, to również była ona najwyższa w Pekaesie: na poziomie 2,12 pkt (nieco niższym niż w grudniu 2014). W każdym razie w żadnej z firm wskaźnik ani w grudniu, ani w marcu nie zszedł poniżej 1 pkt, jakkolwiek Trans Polonia tylko nieznacznie przewyższała tę wartość.

Najwyższą wypłacalność natychmiastową (pokrycie długów bieżących środkami pieniężnymi) miała firma Pekaes (70 proc. pod koniec marca). W PKP Cargo wskaźnik też był wysoki (36 proc.), trzecie miejsce przypadło firmie OT Logistics (42 proc.). W PCC Intermodal było to tylko 11 proc., ponieważ pula środków pieniężnych znacznie się zmniejszyła w ciągu kwartału – m.in. z powodu szeroko zakrojonych zakupów inwestycyjnych.

Najwyższe zadłużenie aktywów notowano w PCC Intermodal (wskaźnik 0,65 pkt), tu także najwyższe (i wyższe niż kwartał wcześniej) było zadłużenie kapitału własnego. Wskaźnik na poziomie 1,9 pkt może być jeszcze tolerowany, aczkolwiek byłoby dobrze, gdyby w dłuższym terminie już nie rósł. Ogólnie jednak tylko w dwóch spółkach (Pekaes i PKP Cargo) ogół zobowiązań był mniejszy niż kapitał własny.

Na wykresie PCC Intermodal sytuacja jest dość optymistyczna, mamy trend zwyżkowy, a opór, który stanowi wyzwanie dla strony popytowej, to 2,39 zł. Wsparcia widzimy na 2,09 zł, 2 zł, 1,90 zł czy 1,81 zł. Warto mieć na uwadze, że jeszcze w sierpniu roku ubiegłego cena schodziła poniżej 1,20 zł, a dwa lata temu – poniżej 1 zł.

Kurs Trans Polonii jest od dawna w trendzie spadkowym. Szczyty z lutego 2014 roku to 8,45 zł, tymczasem ostatnio muszą się już bronić wsparcia na 4 zł oraz 3,86 zł. Opory to 4,50 zł i 5 zł.

Ogólna tendencja na wykresie kursu akcji jest silnie wzrostowa. Wiosną roku 2013 notowania schodziły poniżej 6 zł, natomiast w czerwcu 2014 maksima wyniosły 13,20 zł. Sytuacja – w przybliżeniu – powtórzyła się w maju 2015 roku, aczkolwiek nie udało się przebić tego oporu. Obecnie toczy się walka o wsparcie na 11,40 zł, niżej mamy 10,52 zł, do tego jeszcze linię 10 zł i kolejną przy 9,50 zł.

180,05 zł – to minima na wykresie OT Logistics z końcówki sierpnia 2014. Później rozwinął się trend zwyżkowy, w okolicach 275 zł mamy teraz poziom oporu, który stanowi wyzwanie dla byków. Wyżej mamy linię 290 zł. Wsparcia to 255 zł, 250 zł, 245 zł i 232 zł. Wskaźnik %R jest teraz w obszarze wykupienia.

Dołki z sierpnia 2014 na wykresie PKP Cargo to nieco mniej niż 71 zł. Ostatnio toczy się walka o okolice 93 zł, wsparcia mamy na 90 zł, na 87,50 zł, niżej przy 85,95 – 86 zł, a także przy 85 zł, gdzie można wymierzyć linię trendu. Aktualnie wydaje się, że byki są silne, ale po ostatnich nagłych zwyżkach naturalna będzie korekta.

 

J. Sobal

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

redakcja@finweb.pl

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze

Loading...