• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

PKP Cargo - tor do przyszłości

Już 21 kwietnia (we wtorek) odbędzie się ZWZ PKP Cargo. Warto mieć na uwadze w tym kontekście, że został już pozytywnie zaopiniowany przez radę nadzorczą wniosek zarządu, w myśl którego firma miałaby wypłacić – z zysku za rok ubiegły – dywidendę na poziomie 53,92 mln zł. Równocześnie zaś 4,7 mln zł miałoby zasilić kapitał zapasowy.

Napisaliśmy: z zysku za rok ubiegły. Otóż należy ten wątek rozwinąć, bowiem tak naprawdę dywidenda ma być znacznie większa, a to z uwagi na plan wykorzystania zysków zatrzymanych z lat ubiegłych. Finalnie założenie jest takie, że akcjonariusze otrzymają aż 110 mln zł.

W tym kontekście przypomnijmy skonsolidowane rezultaty PKP Cargo za ostatnie lata:

Jak widać, zysk grupy kapitałowej za rok 2014 to 61,3 mln zł, co oznaczało marżę na poziomie 1,44 proc., nieco wyższą niż w roku 2013, gdy notowano 1,36 proc. Z drugiej strony, marża operacyjna trochę spadła (z 2,3 proc. do 1,81 proc.), wraz z dość solidną obniżką kwoty EBIT (ze 110,2 mln zł do 77,07 mln zł).

Przychody wyniosły 4,26 mld zł, stanowiły zatem sumę o 11,26 proc. niższą niż ta, którą wypracowano w roku 2013.

W bilansie widzimy m.in., że PKP Cargo w dalszym ciągu nie zachowuje złotej reguły bilansowej (ostatni wiersz tabeli), a także, że wskaźnik płynności bieżącej obniżył się w roku ubiegłym z 1,57 pkt do 1,26 pkt, co jest trochę niepokojące. Zadłużenie kapitału własnego nie jest zbyt wysokie, wręcz przeciwnie – ogół zobowiązań to równowartość tylko 66 proc. wartości księgowej przedsiębiorstwa. Podobnie rzecz można, że niskie jest zadłużenie aktywów (40 proc.).

W relacji rocznej wydatnie zwiększyła się pula środków pieniężnych, dochodząc do 429,2 mln zł, co gwarantuje spłatę 39 proc. zobowiązań krótkoterminowych, a to pozytywny wynik.

Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo, napisał w liście do akcjonariuszy, o "sukcesach w realizacji zobowiązań złożonych w okresie debiutu giełdowego". Firma, jak czytamy, "podnosi wydajność i zwiększa elastyczność". Oczywiście w roku 2014 problematyczne było to, co się działo na rynkach wschodnich, przy czym mamy tu na myśli przede wszystkim konflikt na Ukrainie. Poza tym spadły ceny węgla na rynkach światowych, a tymczasem dla PKB Cargo to niezwykle istotny aspekt działalności. Firma przewozi ponad 70 proc. węgla transportowanego w Polsce.

Kolej modernizowała poza tym tory, co samo w sobie jest zapewne dobre – ale co powodowało długotrwałe i częste przestoje z powodu robót. Zarząd PKP Cargo przyznaje jednak, że procedura modernizacyjna da w ciągu kilku lat "wymierne korzyści". W każdym razie przedsiębiorstwo starało się reorganizować strukturę działalności tak, by wszelkie problemy w jak najmniejszym stopniu dotykały klientów.

Tabor uzupełniono o "kilkaset platform do przewozu kontenerów", co było istotnym elementem prowadzonych inwestycji – podobnie jak zakup 20 lokomotyw wielkosystemowych do obsługi segmentu intermodalnego. PKP Cargo weszła też na rynek czeski, podpisując umowę zakupu 4/5 udziałów w czeskim podmiocie Advanced World Transport, określanym jako "jeden z największych prywatnych przewoźników w Europie".

Dodajmy, gwoli formalności, że w grupie kapitałowej pełną konsolidacją objęte są obecnie podmioty:

- Cargosped Terminal Braniewo sp. z o.o.
- PKP Cargo Centrum Logistyczne Medyka – Żurawica sp. z o.o.
- Cargosped sp. z o.o.
- Cargotor sp. z o.o.
- PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze sp. z o.o.
- PKP Cargo Service sp. z o.o.
- Przedsiębiorstwo Spedycyjne Trade Trans sp. z o.o.
- PKP Cargotabor sp. z o.o.
- PKP Cargotabor Usługi sp. z o.o.

Poza tym poza konsolidacją są podmioty Trade Trans Karya sp. z o.o., Transgaz S.A., Trade Trans Finanse sp. z o.o., PPHU Ukpol sp. z o.o. i PKP Cargo International a.s. (Bratysława).

Akcje PKP Cargo po fazie spadków drożały od lipca 2014 roku, gdy kursy spadały poniżej 71 zł. Obecnie mocny opór to 90 zł, wyżej być może okolica 92,65 zł. Wsparcia to 86,50 zł, 85 zł, 84 zł, 81,88 – 82 zł. Ostatnich kilka tygodni upłynęło raczej w konsolidacji, ale nie przekreśla ona ogólnego trendu zwyżkowego.

 

B. Garga

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze