• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
SymbolKupnoSprzedażMaksimumMinimum
EURCHF 1.0844 1.0852 1.0860 1.0843
EURPLN 4.3840 4.3900 4.3870 4.3870
EURUSD 1.0920 1.0923 1.0921 1.0905
GBPUSD 1.2369 1.2389 1.2380 1.2379
USDPLN 4.0187 4.0187 4.0217 4.0134
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
SymbolWartość
EUSTX50 5427.51
GER30 21474.84
JPN225 21474.84
SPX500 5914.10
US30 21474.84
SymbolWartość
FRA40 7848.62
HKG33 21474.84
NAS100 21384.99
UK100 8797.10
INDEKSY - POLSKA
SymbolWartość
mWIG40 6122.32
WIG 79577.32
WIG20lev 355.54
SymbolWartość
NCIndex 229.32
WIG20 2192.01
WIG30TR 5795.75
TOWARY
SymbolKupnoSprzedażMaksimumMinimum
Copper 4.7375 4.7417 4.8568 4.7282
USOil 60.7080 60.7420 61.9120 60.2390
XAGUSD 33.1520 33.1860 33.5460 32.7520
XAUUSD 3297.5000 3297.8000 3350.0900 3285.8600

Reklama AEC

(Prawie) cztery miliardy

Cztery miliardy przychodów w ciągu roku to w polskich warunkach niebagatelna kwota jak na przedsiębiorstwo. Co prawda spółka Inter Cars nie osiągnęła w roku 2014 aż tyle – ale prawie. Faktyczna suma obrotów to 3,94 mld zł, podczas gdy w roku 2013 notowano 3,51 mln zł. Doszło zatem do wzrostu o 12,2 proc., czyli dość znacznego.

Inter Cars  to nazwa dobrze znana wśród kierowców, mamy tu bowiem do czynienia ze spółką (a właściwie grupą kapitałową), rozprowadzającą rozmaite części zamienne do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Firma sprzedaje także motocykle marek Triumph i Ducati.

Spółka dominująca grupy posiada udziały w 25 jednostkach zależnych, dwóch podmiotach pośrednio zależnych i dwóch stowarzyszonych. Biznes prowadzony jest nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach, takich jak Czechy, Słowacja, Rumunia, Włochy, Węgry, Niemcy czy Estonia albo Chorwacja. Inter Cars posiada tam liczne spółki, które prowadzą sprzedaż części, oferują usługi logistyczne, a także naprawcze.

Firma posiada też spółkę na Ukrainie – i w roku ubiegłym był to jedyny rynek, patrząc geograficznie, na którym przychody Inter Cars spadły. Naturalnie było to związane z ogólnym kryzysem politycznym, militarnym i ekonomicznym Ukrainy.

Spójrzmy na skonsolidowane przychody i zyski przedsiębiorstwa za lata 2008 – 2014, a więc za długi, siedmioletni okres:

Jak widać, w kolejnych latach przychody za każdym razem rosły. Finalnie rzec można, że w roku 2008 notowano 1,74 mld zł, zaś w 2014 już (o czym pisaliśmy na początku tekstu) prawie 4 mld zł. Przeciętna roczna wartość to 2,78 mld zł. Zysk operacyjny za rok ubiegły wyniósł 227,06 mln zł, był więc lepszy niż rok wcześniej, udało się też poprawić rentowność EBIT, która wzrosła z 5,5 proc. do 5,76 proc. W górę poszła też rentowność netto, osiągając poziom 4,50 proc. Była to najwyższa marża netto w całym siedmioleciu, najwyższą operacyjną wypracowano natomiast w 2011 (5,82 proc.).

Spójrzmy na dane bilansowe i podstawowe informacje o przepływach pieniężnych:

Pod koniec grudnia 2014 roku aktywa obrotowe opiewały na kwotę 1,53 mld zł, tj. 122,7 proc. kwoty notowanej rok wcześniej. Aktywa te składały się głównie z zapasów, ostatnio wycenianych na ponad miliard złotych. Same należności z dostaw i usług, uzupełnione o środki pieniężne, pokrywały 94 proc. kwoty zobowiązań bieżących. Nie jest to zły wynik, szczególnie że mamy do czynienia z firmą sprzedającą w dużej liczbie popularne artykuły i mającą, jak się wydaje, dość dobre możliwości upłynniania zapasów. Wskaźnik płynności bieżącej, uwzględniający całe aktywa obrotowe, tym bardziej był wysoki (2,77 pkt). Rok wcześniej wynosił mniej, bo 1,68 pkt.

Grupa kapitałowa przestrzega złotej reguły bilansowej, czyli kapitał własny przewyższa aktywa trwałe, równocześnie kapitał ten przewyższa też ogólną pulę zobowiązań, przynajmniej tak było w roku 2013 i 2014 (wcześniej niekoniecznie).

Trochę niepokoić może fakt, że bodaj najważniejsze przepływy pieniężne, czyli operacyjne, były w roku ubiegłym ujemne (-25 mln zł). Rok wcześniej znajdowały się jednak na solidnym plusie. Ostatecznie zresztą przepływy liczone ogółem (razem operacyjne, inwestycyjne i finansowe) okazały się w roku 2014 dodatnie, wyniosły 16,85 mln zł.

Firma realizuje w dalszym ciągu ekspansję na takich rynkach jak Europa Środkowa i Europa Wschodnia, gdzie osiąga dużą dynamikę sprzedaży. Dość powiedzieć, że dynamika ta na Łotwie wyniosła 187 proc., w Bułgarii 93 proc., na Węgrzech 90 proc. Poza Polską generowane jest ogółem 35 proc. przychodów grupy kapitałowej.

Struktura akcjonariatu Inter Cars wygląda obecnie tak:

Wykres kursu akcji wyglądał natomiast tak:

Przynajmniej od późnej wiosny roku 2013 mamy wyraźny trend wzrostowy. Cena przebyła drogę z okolic 93 zł do ponad 220 zł. W istocie za opór można obecnie uznać linię 225 zł. Wsparcia to 211 zł czy 199,95 zł, niżej 180 zł. Fundamenty spółki są w dalszym ciągu silne, dlatego nawet korekta, gdyby w ogóle do niej doszło, nie musiałaby likwidować ogólnego trendu.

 

B. Garga

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

redakcja@finweb.pl

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze

Loading...