• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Formy transportu

Powracamy dziś do PCC Intermodal – przedsiębiorstwa transportowego, które organizuje przewóz ładunków w sposób intermodalny, czyli przy pomocy rozmaitych środków transportu. Chodzi o przewóz koleją, szosami i szlakami wodnymi, przy czym istotną cechą jest to, że ładunek cały czas jest w tym samym kontenerze lub wymiennym nadwoziu.

Rok 2013, o czym już pisaliśmy na naszych łamach, nie był zły dla firmy – w porównaniu z rokiem wcześniejszym, tj. 2012. O ile bowiem w roku 2012 poniosła ona skonsolidowaną stratę netto na poziomie niemal 14,5 mln zł, o tyle w 2013 udało się wygenerować zysk nie tylko na czysto, ale też i na pozycjach EBIT i EBITDA. Kwoty te nie były jednak wysokie, niemniej stanowiły dobry prognostyk na przyszłość.

Warto w tym kontekście spojrzeć na skonsolidowane rezultaty PCC Intermodal za I kw. roku 2014:

Uwagę zwraca fakt wyjścia na plus, ale zacznijmy od przychodów. Otóż w pierwszych trzech miesiącach roku 2013 wyniosły one 34 mln zł, rok później już 39,13 mln zł. Doszło zatem do ich zwiększenia o 15 proc. Straty zostały natomiast zastąpione względnie przyzwoitymi zyskami. Na działalności operacyjnej udało się zarobić 548 tys. zł, tj. równowartość 1,40 proc. obrotów. Kwota ta zastąpiła 1,66 mln zł straty, czyli wynik sprzed roku. Analogicznie na pozycji wyniku netto pojawił się dodatni rezultat.

Wygląda więc na to, że w nowy rok (którego połowę de facto mamy już za sobą) spółka weszła w dobrej formie. Przypomnijmy zatem przywołane wcześniej rezultaty roczne z ostatnich czasów, a także pozycje bilansowe (w tym i te z końca marca 2014):

Jak widać, w pięcioleciu 2009 – 2013 tylko dwa lata były zyskowne, trzy pozostałe okresy (2009, 2010 i 2012) przynosiły firmie straty. W bilansie możemy zauważyć m.in., że przedsiębiorstwo od pewnego czasu nie spełnia złotej reguły bilansowej (ostatni wiersz tabeli, w którym wartości wskaźnika od roku 2012 są wyraźnie niższe niż 1 pkt), a to z teoretycznego punktu widzenia nie jest pozytywne. Wskaźnik płynności bieżącej sytuował się ostatnio na poziomie 1,12 pkt, czyli aktywa obrotowe przewyższały długi bieżące, choć w nie jakiś znaczący sposób. Tym niemniej było to właściwe, podobnie jak fakt, że ogół długów nie przekraczał kapitału własnego (choć odpowiedni wskaźnik był tu w końcówce marca 2014 wyższy niż w dniach wieńczących lata 2013 i 2012).

Jeśli chodzi o źródła przychodów pod względem geograficznym, to głównymi odbiorcami są klienci z krajów UE innych niż Polska. Dali on ogółem 19,34 mln zł przychodów w pierwszym kwartale 2014, Polacy natomiast 14,1 mln zł, a odbiorcy z innych państw (spoza UE) ok. 5,69 mln zł.

W lutym roku 2014 PPC Intermodal zawarła ramową umowę pożyczki z PCC SE (czyli swym głównym akcjonariuszem, kontrolującym 61,88 proc. kapitału). Kwota, o której mowa, to 70 mln zł, środki te zostaną uruchomione do końca roku 2014, a posłużą do sfinansowania "prowadzonych inwestycji w terminale intermodalne". Pożyczkę zabezpieczać będzie hipoteka na nieruchomościach w Kutnie, spłata ma nastąpić do końca grudnia 2021 roku.

Dodajmy, że oprócz PCC SE w PCC Intermodal inwestują DB Schenker Rail Polska (13,94 proc. w kapitale, 9,82 proc. w głosach) oraz Quercus TFI (7,76 proc. i 5,47 proc.).

Jak natomiast przedstawia się wykres kursu akcji? Widzimy to poniżej:

Na razie inwestorzy nie kwapią się jeszcze do uformowania trendu wzrostowego. Co więcej, kurs jest niższy niż np. w marcu, gdy chwilami ocierał się o 2,40 zł, jeśli brać pod uwagę maksima dzienne. Wsparcie należy widzieć w pobliżu 1,50 zł, kolejne już w okolicach 1 – 1,06 zł, ale to historyczne minima. W ogólności zresztą notowania firmy w perspektywie kilkuletniej lokują się bardzo nisko. Wydaje się jednak, że powoli zwiększa ona swój potencjał i być może odbuduje zaufanie wśród graczy. Czynniki, które zarząd uznaje za istotne dla rozwoju, to m.in. dostępność do infrastruktury kolejowej (zależna częściowo od pogody czy np. prac remontowych), prawidłowe rozliczenie projektów finansowych ze środków UE czy ogólna sytuacja rynku finansowym (dostępność źródeł finansowania).

 

B. Garga

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze