• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Duże pieniądze, szybkie samochody

Dwa i pół miliarda złotych – dużo to czy mało? Cóż, na polskiej giełdzie (a nawet w polskiej gospodarce) przychody roczne takiej wielkości wypada uznać za znaczne. W istocie takie właśnie były przeciętne obroty skonsolidowane firmy Inter Cars w latach 2008 – 2013. Ściślej rzecz ujmując, chodzi o kwotę 2,58 mld zł.

To był mocny akcent na początek, teraz jednak nie wybiegajmy zbytnio ku wynikom, wpierw bowiem trzeba przypomnieć, czym zajmuje się spółka, którą będziemy analizować. Otóż Inter Cars rozprowadza części zamienne do samochodów – zarówno osobowych, jak i dostawczych oraz ciężarowych. Jest to, w każdym razie w ocenie jej zarządu, największe tego rodzaju przedsiębiorstwo w Europie Środkowo-Wschodniej. Co więcej, sprzedaje ono nie tylko części do aut, ale także motocykle (marekTriumph i Ducati).

Tak wygląda akcjonariat:

(źródło: raport Emitenta)

Andrzej Oliszewski przewodzi radzie nadzorczej, Krzysztof Oleksowicz to jeden z członków zarządu.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku grupa kapitałowa Inter Cars składała się ze spółki dominującej (czyli rzecz jasna Inter Cars S.A.) oraz 25 jednostek zależnych, w tym m.in. włoskich, rumuńskich czy czeskich.

Czwarty kwartał roku 2013 dał grupie Inter Cars przychody o ponad jedną piątą wyższe niż analogiczny okres roku 2012. Skonsolidowany zysk netto wzrósł o 47,6 proc., tj. do 36,26 mln zł.

Zobaczmy, jak to wszystko wyglądało w ujęciu narastającym, a więc za cały rok 2013 (i okresy wcześniejsze):

Jak widać, rok ubiegły dał całej grupie przychody na poziomie 3,516 mld zł – po raz kolejny zresztą wzrosły. Wzrosły także kwoty zysków: EBITDA, EBIT (ze 150 mln zł do 201,3 mln zł) i netto (z nieco ponad 100 mln zł do prawie 148 mln zł). Istotne jest to, że ta zwyżka zarobków nadążała za zwyżką obrotów na tyle, by poprawiły się rentowności – np. operacyjna wzrosła z 4,99 proc. do 5,72 proc.

Jak to często bywa w przypadku firm sprzedających w szybkim tempie dużą liczbę stosunkowo tanich towarów i produktów, środki pieniężne nie były spore. W końcówce roku 2013 opiewały na 49,7 mln zł. Mówiąc precyzyjnie: kwota ta może zdawać się duża (któż nie chciałby mieć takiej na prywatnym koncie?), ale stanowiła tylko 7 proc. zobowiązań krótkoterminowych. Już jednak aktywa obrotowe jako całość pokrywały w pełni długi bieżące (wskaźnik płynności bieżącej ukształtował się na poziomie 1,67 pkt, rok wcześniej 1,49 pkt). Przedsiębiorstwo zachowało złotą regułę bilansową (wskaźnik wzrósł nawet z 1,75 pkt do 2,02 pkt), co jest pozytywne, podobnie jak to, że kapitał własny przewyższał zobowiązania.

W sierpniu 2011 roku papiery Inter Cars można było kupić za mniej niż 70 zł, w drugiej połowie 2013 roku trzeba było dać za nie już przynajmniej 108 zł od sztuki, w listopadzie 2013 oraz w lutym 2014 można było sprzedać je za więcej niż 210 zł. Trend wzrostowy mocno zatem wywindował kurs, ale trzeba zauważyć, że okolica 215 zł (w przybliżeniu) to mocny opór, a ostatnich kilka miesięcy to już czas konsolidacji. Dolnym ograniczeniem jest w zasadzie linia 180 zł. W tym obszarze na pewno można zarobić (ale i stracić), nie ma natomiast na razie mocnych sygnałów technicznych, sugerujących przebicie 215 zł i wyjście górą z marazmu. Wsparcia można rozpoznać przy 168 zł i 160 zł.

Fundamenty spółki są jednak bardzo przyzwoite, w ostatnim raporcie okresowym (za IV kw. 2013) mogliśmy też przeczytać m.in., że jej przychody wzrosły we wszystkich obszarach geograficznych, a ona sama "konsekwentnie realizuje politykę ekspansji terytorialnej na obszarze Europy Środkowej i Wschodniej". Rentowność netto na tych rynkach jest nawet wyższa od krajowej. W okresie czterech kwartałów roku 2013 świetną dynamikę sprzedaży odnotowano np. w Bułgarii (254 proc. r/r) czy na Łotwie (95 proc. r/r).

Co ciekawe, Inter Cars będzie też sprzedawać samochody renomowanej marki Isuzu (dostawcze i ciężarowe). To także przejaw dynamicznego rozwoju, by użyć określenia zarządu.

 

B. Garga

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze