• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Makarony z Polski

Prezes Zenon Daniłowski

Sorenti, Abak, Makaron Staropolski, Solare, Stoczek i Famil-jada – wszystkie te marki łączy fakt, że zawiaduje nimi spółka Makarony Polskie S.A., na warszawskiej GPW obecna od niemal pięciu lat. Na początku akcje wyceniano na ok. 9,50 – 11 zł, później dotknęła je spora przecena i pod koniec roku 2008 (oraz na początku 2009) można je było nabyć nawet za mniej niż 2 zł. W latach 2009 – 2010 kupujący odegrali się, windując cenę do 8,50 zł, ale od ponad dwóch lat wykres ponownie zdąża na południe, zaś od pół roku mówić można o konsolidacji pomiędzy poziomami 2 zł i 2,80 zł. Kilka dni temu wykres odbił się zresztą od nieco niższego oporu (2,70 zł) i teraz kurs oscyluje w okolicach 2,40 zł.

Produkty firmy to (niejako wbrew nazwie) nie tylko makarony, ale także dania gotowe w słoikach (flaki, gołąbki, fasolka etc.) i dżemy owocowe. Jeśli zaś chodzi o makarony, to w ofercie jest ich szeroka gama (różnią się od siebie m.in. kształtem i składnikami).

Ta rzeszowska firma kontynuuje działalność państwowego przedsiębiorstwa PZZ Rzeszów, działającego już w okresie PRL. W połowie lat dziewięćdziesiątych firma ta została skomercjalizowana, przekształcona w spółkę akcyjną i wprowadzona do programu NFI. Poniższy diagram prezentuje jej akcjonariat (każda akcja ma wartość nominalną 3 zł):

W roku 2005 skonsolidowane przychody grupy kapitałowej zarządzanej przez Makarony Polskie S.A. wyniosły 24,95 mln zł, w kolejnych latach systematycznie rosły: w 2010 było to już 149,97 mln zł. W roku 2008 firma zanotowała sporą stratę netto (2,78 mln zł), ale w roku 2009 wyszła na plus, a w 2010 zysk zamknął się kwotą 3,17 mln zł.

W roku 2011 skonsolidowane przychody wyniosły 210,67 mln zł, niestety – poniekąd powtórzyła się sytuacja z roku 2008, tzn. spółka poniosła stratę (3,35 mln zł). Prezes zarządu Paweł Nowakowski pisał wówczas: Miniony rok był okresem bardzo trudnym dla segmentu przetwórstwa spożywczego, w którym działa Grupa Makarony Polskie. Skokowe podwyżki cen surowców na skalę niespotykaną w dotychczasowej historii Grupy, powodowały konieczność wielokrotnego dostosowywania cen produktów do rosnących kosztów wytworzenia. Stosowana polityka zabezpieczania cen surowców poprzez system kontraktowania mąk i mięsa oraz zakup sezonowych warzyw i owoców na potrzeby całego roku, pozwoliły na ograniczenie strat, nie umożliwiły jednak całkowitego ich wyeliminowania. W tej sytuacji 2011 rok zakończył się ujemnym wynikiem finansowym”.

Pierwszych dziewięć miesięcy roku 2012 było pod względem przychodów okresem słabszym niż analogiczna część roku 2011: przychody skonsolidowane wyniosły 95,51 mln zł, co stanowiło jedynie 57,5 proc. przychodów notowanych rok wcześniej. Z drugiej strony, firma zyskała netto 796 tys. zł, gdy tymczasem 30 września 2011 notowała już ponad 2 mln zł straty.

 

B. Garga

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze