Orbis może pochwalić się dobrymi wynikami w 2014r.
- Utworzono: środa, 18, luty 2015 10:21
Grupa Hotelowa Orbis S.A bardzo dobrze zakończyła 2014r. Wyższe przychody i wzrost zysku netto o ponad 34% w stosunku do 2013r. to efekty nowej organizacji zespołu odpowiedzialnego za sprzedaż oraz właściwego zarządzania przychodami.
„Zakończyliśmy 2014 rok silnie, w każdym segmencie naszej działalności odnotowując wzrost oraz towarzyszącą mu poprawę wskaźników operacyjnych i finansowych. Wykorzystaliśmy sprzyjające warunki ekonomiczne wynikające z globalnego ożywienia, nasze działania koncentrowały się na powiększaniu sieci hotelowej. Rok upłynął nam na dalszym rozwoju w drodze umów franczyzowych i o zarządzanie, ale także na intensywnych działaniach zmierzających do realizacji transakcji z Accorem - naszym strategicznym partnerem i udziałowcem. To był milowy krok w przód i początek nowej epoki w historii Orbisu. " – powiedział Gilles Clavie, Prezes Zarządu Orbis SA, CEO
Wyniki finansowe
Uwzględniając wszystkie okoliczności, rok 2014 okazał się dobrym okresem dla polskiej gospodarki. Zgodnie z większością prognoz, wzrost wskaźnika PKB w Polsce wyniósł powyżej 3% pomimo pewnych ograniczających czynników ekonomicznych, takich jak spadek cen powodujący deflację lub rosnące napięcie geopolityczne w regionie.
Rok ten był również bardzo dobrym rokiem dla Orbisu. Łączne przychody wyniosły 707,8 mln zł wg danych raportowanych w porównaniu do 682,6 mln zł w roku 2013. Wskaźnik EBITDA operacyjna (z wyłączeniem wpływu zdarzeń jednorazowych) wyniósł 207,8 mln zł i przewyższył prognozowany przez nas poziom (204 mln zł). W roku 2014 Spółka zanotowała znaczący wzrost zysku netto o +34,7% w porównaniu z rokiem 2013 (89,2 mln zł w porównaniu do 66,2 mln zł).
Wyniki operacyjne
Dobre wyniki operacyjne potwierdza wzrost wskaźnika RevPAR o +3,6% w ujęciu porównywalnym „like-for-like” do poziomu 127,1 zł. Dodatni wynik operacyjny został wypracowany głównie dzięki wzrostowi wskaźnika frekwencji o +3,1 p.p. (61,5% w Grupie) i pomimo spadku średniej ceny za pokój (ARR) o -1,7% (206,4 zł w Grupie), obie wartości w ujęciu like-for-like. Rosnący wskaźnik frekwencji w Grupie Orbis potwierdza tendencje wzrostowe w zakresie popytu na usługi hotelowe zarówno wśród klientów podróżujących w celach biznesowych, jak i wypoczynkowo-rekreacyjnych. Orbis skorzystał na pozytywnym trendzie oraz coraz bardziej efektywnym zarządzaniu przychodami, dzięki czemu wzmocniła się jego pozycja i wzrósł udział w rynku. Wzrost popytu na imprezy MICE również zasługuje na wzmiankę, jako że klienci biznesowi pozostają dla Orbis grupą klientów o strategicznym znaczeniu.
Rozwój sieci
Wielkim krokiem w stronę rozwoju i budowania wyjątkowej pozycji Orbisu jako lidera branży hotelarskiej w Europie Wschodniej było podpisanie umowy z Accor, strategicznym akcjonariuszem Orbisu. Dzięki tej transakcji Orbis nabył sieć 38 działających hoteli stanowiących do tej pory własność Accor i stał się wyłącznym licencjodawcą wszystkich marek Accor w 16 państwach w regionie. Na dzień dzisiejszy sieć Orbis obejmuje ponad 100 hoteli działających w 8 państwach Europy Wschodniej. Z uwagi na fakt, że umowa ta została zawarta w dniu 7 stycznia 2015 roku, wpływ nabytych hoteli na wyniki finansowe będzie widoczny w przyszłych okresach sprawozdawczych.
Orbis rozszerzał także sieć swoich hoteli poprzez umowy o zarządzanie i umowy franczyzy. Dzięki podpisaniu 6 nowych umów do bazy obiektów Grupy dołączyło 6 hoteli z 556 pokojami gościnnymi, z czego 3 obiekty są położone w Polsce (Mercure Racławice, ibis Styles Wrocław i Mercure Bydgoszcz) a 3 w krajach bałtyckich. Warte wzmianki jest również wejście na rynek łotewski z 3 hotelami w Rydze, mianowicie Mercure i ibis Styles (działające obiekty) oraz hotelem Pullman (którego ukończenie jest zaplanowane na rok 2015). Należy także wspomnieć o otwarciu hotelu Mercure Marijampole na Litwie w 2014 roku. Oprócz rozwoju sieci w oparciu o franczyzę, Orbis realizuje nadal własne projekty inwestycyjne, takie jak Mercure Kraków (nabycie działki w grudniu 2014 roku) oraz ibis Styles Gdańsk.
Modernizacja hoteli
W roku 2014 Orbis kontynuował modernizację istniejącej sieci hotelowej w celu zaspokajania zmieniających się potrzeb gości oraz podnoszenia poziomu ich zadowolenia. Łączna wartość nakładów inwestycyjnych (capex) wyniosła 112 mln zł. Kluczowe remonty przeprowadzone zostały na naszym głównym rynku w Warszawie, m.in. w hotelach Sofitel Warsaw Victoria i Novotel Warszawa Centrum. Inne projekty inwestycyjne dotyczyły przykładowo zmiany marki hoteli Orbis Gdynia, Orbis Posejdon Gdańsk i Orbis Magura w Bielsku-Białej, a także podniesienia standardu 7 hoteli działających pod marką Novotel i 2 hoteli Mercure.
„Rok 2014 był dobrym okresem dla Orbisu. Dzięki podjętym przez nas decyzjom, opracowanej strategii i stworzonej organizacji zabezpieczyliśmy naszą pozycję na przyszłość. Jako lider na rynku hotelarskim w Europie Wschodniej jesteśmy przekonani, że nasze wyniki w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem w hotelarstwie pozwolą nam na kontynuację rozwoju w regionie w sposób zrównoważony.” – dodał Gilles Clavie.
Wyniki finansowe I wskaźniki operacyjne Grupy Hotelowej Orbis
Like-for-like* |
4Kw 2014 |
4Kw 2013 |
Change |
2014 |
2013 |
Change |
Przychody(m PLN) |
176.8 |
169.2 |
+4.5% |
703.8 |
682.6 |
+3.1% |
EBITDA operacyjna (m PLN) |
47.6 |
47.0 |
+1.3% |
207.8 |
199.1 |
+4.4% |
Frekwencja (%) |
61.4 |
54.2 |
+7.2pp |
61.5 |
58.4 |
+3.1pp |
Średnia cena za pokój (PLN) |
199.4 |
219.4 |
-8.9% |
206.4 |
210.0 |
-1.7% |
Przychód na jeden dostępny pokój (PLN) |
122.5 |
118.7 |
+3.2% |
127.1 |
122.7 |
+3.6% |
* like-for-like: bez wpływu otwartych/zamkniętych hoteli oraz istotnych zdarzeń jednorazowych
Menu
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2496 gości