• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Gry z głównego parkietu

Naszymi bohaterami będą dziś te przedsiębiorstwa z głównego rynku GPW, które zajmują się produkcją (projektowaniem, programowaniem) i sprzedażą gier komputerowych.

Protagonistami są zatem: 11 bit studios, Artifex Mundi, CD Projekt, CI Games, Playway i Vivid Games. Nie będziemy teraz przybliżać kulis ich działalności operacyjnej - ponieważ każdej ze spółek poświęcony był lub będzie jeszcze odrębny, zindywidualizowany tekst.

Naszym celem będzie raczej ocena 'z lotu ptaka', uwzględniająca pierwsze trzy kwartały roku 2016 pod kątem rachunku zysków i strat oraz pozycji bilansowych.

Poniżej widzimy pozycje wynikowe (o charakterze skonsolidowanym):

Liderem przychodów była firma CD Projekt - to nie ulega wątpliwości. Jest to ogromne przedsiębiorstwo, które w badanym okresie zanotowało sprzedaż na poziomie 419,8 mln zł. To jednak tylko 2/3 tego, co rok wcześniej.

Pozostałe przedsiębiorstwa zanotowały obroty rzędu kilkunastu milionów, przy czym najmniejsze były w Playway (12,7 mln zł). Faktem jest jednak, że w Playway dynamika była dodatnia, wyniosła bliska 20 proc.

Przychody pozostałych grup kapitałowych też się zwiększyły: w 11 bit studios o 10 proc., w CI Games o 54 proc., w Artifex Mundi o ponad 28 proc., wreszcie w Vivid Games o 49 proc.

Tylko jedno przedsiębiorstwo wyróżnia się w sposób zdecydowanie negatywny. To CI Games: ze stratami na pozycjach EBIT i netto. Ta ostatnia wyniosła 5,45 mln zł, co oznaczało marżę na poziomie -30,8 proc. Faktem jest jednak, że wyniki CI Games w skali rocznej poprawiły się, np. EBITDA wyszedł na plus.

W ogólności liderem rentowności netto za pierwszych 9 miesięcy roku 2016 okazała się firma 11 bit studios. Zanotowano tu 42,6 proc. Trochę mniej było w CD Projekcie: 40,8 proc. Najsłabiej, pomijając CI Games, zaprezentowała się Vivid Games: było to 6,1 proc. Był to znaczny spadek w relacji rocznej, choć marża operacyjna wzrosła.

A teraz rzut oka na pozycje bilansowe:

Największe aktywa (i zarazem pasywa, co oczywiste) posiada CD Projekt. Pod koniec września 2016 było to 788 mln zł. Po stronie majątku to głównie aktywa obrotowe. Majątek obrotowy dominuje także w Artifex Mundi, Playway i 11 bit studios, ale nie w pozostałych firmach.

Złota reguła bilansowa (pokrycie aktywów trwałych kapitałem własnym) spełniona jest przez cztery firmy. Nie zachowują jej CI Games i Vivid Games.

CI Games ma bardzo niską płynność bieżącą (0,52 pkt), co zresztą jest wynikiem jej znacznej redukcji w ciągu 9 miesięcy. Ta redukcja wynikała ze zmniejszenia majątku krótkoterminowego przy równoczesnym wzroście (ok. dwukrotnym) zobowiązań bieżących.

W Vivid Games płynność bieżąca też spadła i też jest niższa niż 1 pkt, co budzie generalnie złe odczucia. W pozostałych przedsiębiorstwach takich problemów nie ma: płynność bieżąca stoi wysoko. Puryści mogliby rzec nawet, że zbyt wysoko. W każdym razie bezpieczeństwo wypłacalności jest tam duże.

Co do wypłacalności natychmiastowej, tj. pokrycia zobowiązań krótkoterminowych środkami pieniężnymi, to szwankuje ona w CI Games (tylko 8 proc.). W Vivid Games to 42 proc. (o dziwo w tej branży, jak widzimy, to relatywnie niski poziom). Gdzie indziej gotówka z dużym naddatkiem wystarcza na spłatę krótkoterminowych długów.

Ogólne zadłużenie na ogół niskie, skoro 39 proc. w Vivid Games to najwyższy poziom. Firmy generalnie więc finansują się samodzielnie. W Playway i 11 bit zadłużenie to odpowiednio 8 proc. i 6 proc. pasywów.

 

B. Garga

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze