• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Meble i AGD - witajcie w domu

Warszawska giełda w ostatnim czasie zmieniła swoją oficjalną klasyfikację przedsiębiorstw notowanych na parkiecie. Dawne segmenty zostały zmienione na nowe - jest ich dużo więcej i chyba lepiej opisują faktyczną działalność operacyjną spółek. Naturalnie jakaś arbitralność zawsze się wkrada.

Na przykład Forte nie jest już w grupie z przemysłem drzewnym (jak np. Paged czy KKPD 'Szczecinek'), ale z firmami Amica, Gorenje Gospodinjski Aparati D.D. i Stelmet. Segment nazywa się 'wyposażenie domu'.

Stelmet zadebiutował jesienią i nie przedstawił raportu za trzy pierwsze kwartały roku 2016. Firma ma zresztą rok obrotowy zmieniony w stosunku do kalendarzowego - stąd dziewięciomiesięczny okres rozliczeniowy skończył się 30 czerwca 2016.

Gorenje to przedsiębiorstwo z branży AGD, którego oferta obejmuje pralki i suszarki, zamrażarki, zmywarki, miksery, tostery i podobny sprzęt. Stelmet to z kolei wyroby ogrodowe - płoty, palisady, kwietniki i pergole.

Pozostają nam więc jeszcze Forte i Amica. Do tego dodajemy Paged, który pozostał w sektorze drzewnym. Grupa ta jednak posiada dział meblarski, co upodabnia ją do Forte. Ogólnie rzecz biorąc segmenty Paged to sklejka, meble, handel (w istocie jest to handel drewnem i drewnopochodnymi materiałami budowlanymi), nieruchomości (zarządzanie nieruchomościami inwestycyjnymi) oraz pozostałe.

Fabryki Mebli Forte S.A. to jeden z najbardziej znanych w Polce producentów mebli. Szafy, szafki, komody, łóżka, stoły i stoliki, meble kuchenne, regały etc. - to wszystko obejmuje oferta tego emitenta.

Amica Wronki to grupa kapitałowa, która prowadzi produkcję i sprzedaż rozmaitego sprzętu domowego. Chodzi np. o lodówki, zmywarki, odkurzacze, czajniki, kuchenki gazowe, miksery etc. Samodzielnie firma wytwarza sprzęt grzejny (kuchnie i kuchenki), natomiast pozostałym sprzętem handluje (dystrybucja). Jest więc podobna profilem do Gorenje.

Gorenje prezentuje swoje wyniki w walucie euro, my zaś na podstawie kursów pary EUR/PLN dokonaliśmy oszacowania kwot.

Spójrzmy na dane skonsolidowane:

Rekord przychodów wypracowała grupa Gorenje - było to 3,87 miliarda w przeliczeniu na złotówki. W ogóle zresztą mamy do czynienia z dużymi przedsiębiorstwami. Amica zanotowała 1,08 mld zł, Forte 785,5 mln zł, zaś Paged 574,5 mln zł.

To wpływy, ale co ze zmianą w skali rocznej? Otóż wszędzie dynamika była dodatnia, przynajmniej formalnie. W Gorenje wyniosła 3,5 proc. W Amice mieliśmy 23,2 proc., w Forte 17 proc., zaś w Paged 1 proc. Amica zatem na tym polu wygrywa.

Firma ta jednak nie wygrywa w konkurencji 'marża netto'. Tu bowiem triumfuje Forte z wynikiem 10,5 proc. (rok wcześniej 9 proc., więc nastąpił postęp). Paged zanotował niewiele mniej, bo 9,8 proc., acz w tym wypadku oznaczało to redukcję. W Amice rentowność na czysto była zblizona do tej z I - III kw. 2015 - wyniosła 4,7 proc.

Co do Gorenje, to poprzednio grupa poniosła stratę na czysto, ale wyszła już na plus, do poziomu 0,46 proc. Zawsze coś, chciałoby się dodać. Rentowność operacyjna tego wielkiego organizmu też jednak się zwiększyła. Naturalnie 2,8 proc. to na tle pozostałych przedsiębiorstw niski poziom (wygrywa Forte z 13,2 proc.).

Dodajmy, że segment meblowy Paged zanotował 4,9 mln zł straty operacyjnej przy 108,6 mln zł przychodów. Nie jest to więc segment dominujący dla całje grupy. Przeciwnie, wiodącym jest dział sklejkowy (350,5 mln zł obrotów, 61 proc. całości). Dał on też niemal cały EBIT grupy.

Oto dane bilansowe:

W dwóch grupach aktywa trwałe stanowią dominujący fragment majątku, choć w Gorenje nie jest to wielka przewaga. W Forte i Amice większą pulę biorą na siebie aktywa obrotowe.

Suma bilansowa jest największa w Gorenje - to ponad 5 mld zł. Grupa jest dość daleko od ściśle pojętej złotej reguły bilansowej (wskaźnik 0,60 pkt). Reguły nie wypełnia też Paged, zachowują ją dwie pozostałe spółki.

Wskaźnik płynności bieżącej w Amice, Paged i Gorenje jest podobny - ok. 1,2 - 1,4 pkt. Nie jest to bardzo zły poziom, choć specjalnie 'błyszczący' również nie. Co więcej, w Forte przez rok ów wskaźnik wzrósł z 2,60 pkt do 3,1 pkt. Grupa ta ma też najmniejsze zadłużenie, tylko 41 proc. W Gorenje to aż 68 proc., pozostałe dwie firmy są pomiędzy tymi wartościami.

Cash-flow roczny był dodatni wszędzie prócz Gorenje. Grupa ma niską wypłacalność natychmiastową, tylko 5 proc., trzy pozostałe grupy radzą sobie lepiej, w szczególności w Forte jest 24 proc.

Na koniec tradycyjny rzut oka na wykresy:

Notowania spółki Amica wystartowały z poziomu 156,10 zł rok temu, rozpoczynając trend wzrostowy. Końcówka tego okresu to 213,80 zł na przełomie września i października. Trend zawrócił, notowania poszły w dół, teraz walka toczy się o wsparcie 176 zł.

Na wykresie Forte trend, a właściwie kanał - jest wzrostowy. Minima ze stycznia 2016 to 46,52 zł. Obecnie mamy ok. 75 zł. Ale uwaga: ów kanał już się wyczerpuje lub nawet wyczerpał. Jest też problem z mocnym przebiciem 78 zł.

Akcje Gorenje solidnie drożały od wiosny 2016, gdy wyceniano je na mniej niż 19 zł. Szczyt trendu przypadł na 12 września (40,60 zł), po czym doszło do grubszej przeceny. Obroniło się dopiero wsparcie przy 25 zł, kolejna scena to zwyżka, na razie jednak przyhamowana w okolicy 31,10 zł. Wskaźnik %R wszedł w obszar wykupienia, zwiastuje to wstępnie korektę spadkową.

Walory Paged taniały od wiosny 2016. Szczyt z 29 lutego to 56,35 zł, we wrześniu był dołek na 45,37 zł. Kolejna tura to zwyżka, silna zwłaszcza w grudniu. Trend spadkowy poniekąd pokonano, ale znów nastąpiła korekta i teraz mamy ok. 51 zł. Wskaźnik %R zachęca do kupna akcji.

 

B. Garga

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze