• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

K2 Internet - marketing, media i zyski

W kwietniu minionego roku zajmowaliśmy się wynikami K2 Internet za rok 2014. Oceniliśmy je pozytywnie, bo istotnie prezentowały się zupełnie nieźle, zwłaszcza na tle lat 2012 i 2013, które były dość słabe.

Do tej szerokiej perspektywy czasowej jeszcze wrócimy, teraz natomiast zajmiemy się rokiem 2015. Oczywiście pełne wyniki za ów okres nie są jeszcze znane, tak więc skupimy się na trzech pierwszych kwartałach. Przypomnijmy jednak wpierw, czym zajmuje się K2 Internet.

Grupa ta należy do branży interaktywnej, działa w obszarze public relations i mediów internetowych. Jej usługi to m.in. e-mail marketing, reklamę w wyszukiwarkach internetowych, konsulting marketingowy, e-handel, hosting, tworzenie aplikacji multimedialnych czy kreowanie strategii komunikacyjnych.

Skonsolidowane wyniki za I - III kw. 2015 widzimy poniżej:

Przychody niewątpliwie solidnie wzrosły w relacji rocznej, osiągając poziom 61,8 mln zł, czyli dynamika wyniosła 14,5 proc. Godny uwagi jest też wzrost EBITDA do 3,3 mln zł, połączony ze zwyżką odpowiedniej marży z 4,46 proc. do 5,34 proc.

Wynik operacyjny okazał się niewielki, ale jednak dodatni: 104 tys. zł. To ważne, bo rok wcześniej notowano 235 tys. zł na minusie.

To, co może dziwić, to silna redukcja zysku netto. Owszem, w pewien sposób "pasuje" on do uzyskanego EBIT, ale jednak suma 4,37 mln zł, notowana w analogicznym okresie roku 2014, na pozór mocno wyostrza apetyt. Łatwo się jednak domyślić, patrząc na ówczesną stratę operacyjną, że ten nadzwyczajny wynik na czysto był pochodną wyjątkowych przychodów finansowych.

Z drugiej strony, nie do końca rozgrzesza to badaną firmę z tego, co wygenerowała w ciągu 9 miesięcy roku 2015. Można bowiem przypomnieć (i za parę chwil to uczynimy, posługując się odpowiednią tabelą), że np. w latach 2008, 2010 i 2011 K2 Internet notowała kilkumilionowe zyski netto - i to dzięki działalności operacyjnej, bo i EBIT był wówczas kilkumilionowy.

Na razie jednak spójrzmy jeszcze na bilans grupy kapitałowej. Po stronie majątku dominują aktywa obrotowe, ostatnio (30 września 2015) wyceniane na 28,8 mln zł. Środki pieniężne znacznie się skurczyły w ciągu 9 i 12 miesięcy, przez co wypłacalność natychmiastowa spadła do skromnych 5 proc. Generalnie jednak udało się utrzymać płynność bieżącą w okolicach 1,5 pkt. Poza tym zachowana jest złota reguła bilansowa, a to zjawisko pozytywne.

Ogólne zadłużenie oscyluje w pobliżu 50 proc., nie jest przesadnie wysokie. Innymi słowy, zobowiązania nie są większe od kapitału własnego.

Przypomnijmy teraz, jak to zapowiadaliśmy, przychody i zyski (lub straty) roczne z okresu 2008 - 2014:

Lata 2012 i 2013 były istotnie czasem osłabienia, a rok 2014 pozwolił się podnieść (choć, na co już zwracaliśmy uwagę, zysk operacyjny był skromny, ostatecznie tylko 448 tys. zł). Przeciętne roczne przychody za badane siedmiolecie to 56,6 mln zł, średnia z zysków netto opiewała na 2,27 mln zł.

Spójrzmy na wykres kursu akcji:

Okres od połowy lutego 2015 do końcówki września była czasem nieregularnej konsolidacji, po czym nastąpiła silna zwyżka, dla której istotne było przebicie opór na 12 zł i 13,10 zł. Tendencja aprecjacyjna wciąż jest aktualna, nawet jeśli wskaźnik %R wszedł w obszar wykupienia, co sugerowałoby korektę. Ale właśnie - może się okazać, że będzie to jedynie korekta, np. w kierunku 16 zł, 15,50 zł, 14,40 - 14,50 zł czy 14 zł. Niższe wsparcia to z kolei dwie wymienione wcześniej linie, które były uprzednio oporami.

Przyjrzyjmy się na koniec działalności K2 Internet za badany okres. Do grupy kapitałowej należy 8 spółek, podzielonych na segmenty mediowy i e-marketingowy. Ten drugi dał 44,7 mln zł w ciągu 9 miesięcy roku 2015 - jeśli chodzi o przychody od klientów zewnętrznych. Ten pierwszy - tylko 17,14 mln zł. Oba wypracowały skromne, ale jednak zyski z działalności operacyjnej (rok wcześniej tak dobrze nie było: oba segmenty miały ujemny EBIT).

Jeśli chodzi o ważne działania i wydarzenia, to zarząd informował np., że rozwijana jest usługa przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej, czym zajmuje się podmiot zależny Oktawave. Poziom zobowiązań w grupie zarząd uznał za stabilny, a ich strukturę - za poprawiającą się (i chyba trzeba się z tym zgodzić).

Co się tyczy jednostki dominującej, to miała w badanym okresie 13,94 mln zł przychodów, 338 tys. zł ujemnego EBIT i 3,31 mln zł zysku netto (rok wcześniej ów zysk wyniósł tylko 72 tys. zł, ale wynik operacyjny był wtedy dodatni).

Główny akcjonariusz K2 to Janusz Żebrowski (16,56 proc. w kapitale i głosach). Drugie miejsce ma Ipopema 30 FIZAN (10 proc.), trzecie Opoka TFI (7,83 proc.). Bożena i Andrzej Kosińscy mają 7,46 proc., Michał Lach 6,56 proc. Andrzej Kosiński to przewodniczący rady nadzorczej, Janusz Żebrowski to jej członek.

 

J. Sobal

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze