• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Specjaliści od gazu i nie tylko

Powracamy dziś do spółki AC, kwalifikowanej przez władze giełdy do sektora przemysłu motoryzacyjnego. Firmę omawialiśmy w styczniu, akcentując wówczas fakt, że – w ocenie jej władz – należy do niej połowa rynku. Oczywiście nie chodzi tu o rynek motoryzacyjny jako taki, ale o ten jego obszar (krajowy), w którym konkretnie AC funkcjonuje. Mowa o instalacjach LPG / CNG, a więc o tym, co dotyczy tyleż samochodów, co i gazu.

Rok 2013, jak za chwilę przekonamy się, spoglądając na tabelki z wynikami, był nader udany dla firmy. W oczach Katarzyny Rutkowskiej (prezesa zarządu) był to czas "konsekwentnie realizowanej strategii biznesowej nakierowanej na ekspansję eksportową", ale z drugiej strony – umacniania pozycji równieżw Polsce. Warunki rynkowe w ogólności były trudne, a mimo tego wyniki dotyczące sprzedaży i zysku były rekordowe.

Istotnie, obroty za rok 2013 zamknęły się sumą przekraczającą 171 mln zł (rok wcześniej 159 mln zł, w 2011 zaś 140,6 mln zł). Zysk operacyjny w 2013 roku wyniósł 33,25 mln zł, a zatem był o ok. 4 mln zł wyższy niż w 2012. Poprawiła sięteż rentowność EBIT (z 18,51 proc. do 19,44 proc.), jakkolwiek okazała się niższa niż w latach 2010 – 2011. Wszystko to widzimy w zapowiadanych wcześniej tabelach:

Na czysto w roku 2013 AC zarobiła 26,73 mln zł, tj. 15,63 proc. obrotów. Kwota ta sama w sobie była wyższa niż jej odpowiedniki z lat wcześniejszych, ale jednak niższa w relacji do obrotów. W ogólności jednak cały czas można mówić o przyzwoitych rentowościach.

Wyniki AC można zresztą umiejscowić także na tle pozostałych firm z sektora motoryzacyjnego na GPW – pamiętając oczywiście, że każda z nich tak naprawdę zajmuje się innymi produktami i usługami. W każdym razie wszystkie wyszły na plus zarówno w roku 2012, jak i 2013. W roku 2013 rentowność netto była średnio równa 7,13 proc., rok wcześniej 7,30 proc. Przeciętna marża procentowa EBIT za rok 2012 to 8,61 proc., w 2013 zeszła do 8,58 proc. Widać zatem, że rezultaty AC w każdym przypadku lokowały się powyżej wartości przeciętnych.

Na koniec roku 2013 AC spośród sześciu spółek motoryzacyjnych była najmniejsza pod względem aktywów (121,8 mln zł). W puli tej ok. 46 proc. stanowiły aktywa obrotowe. Nie notowano zobowiązań długoterminowych (miejmy jednak na uwadze, że w tabeli z niniejszego artykułu braliśmy pod uwagę kwoty bez rezerw i rozliczeń międzyokresowych, ich dodanie zmieniłoby nieco obraz – podobnie zresztą w latach 2010 i 2011). Spore środki pieniężne pokrywały w całości i z naddatkiem długi bieżące (znów – bez rezerw), odpowiedni wskaźnik był równy 1,10 pkt. Rok wcześniej było to 1,28 pkt. Kapitał własny przewyższał z kolei całość zobowiązań (zresztą także powiększonych o rezerwy), zachowana była złota reguła bilansowa (tak jak w latach wcześniejszych), wskaźnik płynności bieżącej pokazywał, że aktywa obrotowe to suma ok. 4,5 razy wyższa od długów krótkoterminowych.

Rzeczywiście zatem można powiedzieć, że sytuacja AC nie jest zła. Władze w dalszym ciągu oceniają, że udział firmy w rynku krajowym to 50 proc., a nawet więcej. Oferta trafia poza tym do 40 innych państw, eksport za rok 2013 przekroczył sumę 100 mln zł (czyli ponad 58 proc. ogółu obrotów). Szczególnie obiecująca pod względem dynamiki sprzedaży jest Ameryka Łacińska (AC założyła nawet spółkę zależną w Peru). Warto mieć na uwadze, że nasz emitent sprzedaje nie tylko systemy LPG, ale i zestawy do haków holowniczych – były one w roku 2013 chętnie przyjmowane np. na rynku niemieckim.

7 maja obradować będzie ZWZ spółki. Przewiduje się, że zostanie tam przegłosowana kwestia wypłaty dywidendy. Założenie jest takie, że na ten cel pójdzie prawie 22,037 mln zł, tj. 2,30 zł na jedną akcję. Kwota 4,7 mln zł (w przybliżeniu) ma zasilić kapitał zapasowy.

Na wykresie kursu akcji AC mniej więcej do połowy marca mieliśmy długoterminowy trend wzrostowy. Papiery te dwa lata temu można było nabyć za mniej niż 21 zł, tymczasem obecna cena to ok. 37 – 40 zł. Co więcej, w styczniu notowano maksima rzędu 44 – 45 zł i wyższe. Od tego czasu nastąpiła zatem wyraźna korekta, ale wsparcie w rejonie 37,50 – 37,70 zł wciąż się broni.

Dodajmy, że głównym akcjonariuszem AC jest BOS Investments Laskowski Piotr i wspólnicy Sp. komandytowa (42,23 proc. w kapitale i głosach). Jagodowa Dariusz Kowalczyk S.K.A. ma 6,78 proc., zaś ING OFE 5,33 proc. Free float  jest więc spory (45,66 proc.). Warto wiedzieć, że Piotr Laskowski to przewodniczący rady nadzorczej.

 

J. Sobal

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze