• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Dębica S.A. opublikowała wyniki za 2016r

Dębica S.A., producent opon do samochodów osobowych i ciężarowych, zanotowała w czwartym kwartale minionego roku przychody w wysokości 322,1 mln zł, o 9,2% niższe w stosunku do analogicznego okresu w 2015 r. Po czterech kwartałach 2016 r. przychody ze sprzedaży wyniosły blisko 1,7 mld zł i były o 4,9% niższe w ujęciu rok do roku. Miało to związek przede wszystkim ze spadkiem sprzedaży do podmiotów powiązanych, wynikającym z niższych cen sprzedaży z uwagi na spadek ceny surowców, oraz z niższych wolumenów produkcji.

Po czterech kwartałach 2016 r. zysk EBIT wyniósł 51,7 mln zł, tj. był o 37,5% niższy w porównaniu z rokiem 2015. W samym czwartym kwartale 2016 r. na poziomie działalności operacyjnej odnotowano stratę w wysokości 23,2 mln zł, co w porównaniu do czwartego kwartału 2015 r. jest wynikiem lepszym o 2,2 mln zł.

Po dwunastu miesiącach minionego roku zysk netto wyniósł 64,6 mln zł, czyli był o 18,1% niższy w porównaniu do 2015 r. W samym czwartym kwartale 2016 r. Spółka wykazała stratę netto w kwocie 15,6 mln zł, czyli wynik o 7 mln zł lepszy w porównaniu do osiągniętego w tym samym okresie 2015 r.

Przychody ze sprzedaży uzyskane od podmiotów z Grupy Goodyear po czterech kwartałach 2016 r. stanowiły 89,7% sprzedaży ogółem, wobec 92,6% w analogicznym okresie 2015 r. Wartość sprzedaży do podmiotów niepowiązanych wzrosła w minionym roku o 31,3% w porównaniu z rokiem 2015, zaś jej udział w przychodach ogółem wzrósł z 7,4% do 10,3%.

Po czterech kwartałach 2016 r. koszty sprzedaży oraz ogólnego zarządu wyniosły 76,2 mln zł i były o 0,6% wyższe niż w tym samym okresie 2015 r. Wzrost ten wynika głównie z wyższych wydatków  marketingowych oraz bonusów handlowych udzielanych klientom Spółki.

Przeciętne jednostkowe koszty produkcji zostały obniżone w czterech kwartałach 2016 r. o 4,8% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Czynnikiem wpływającym na ten wynik był spadek cen surowców i materiałów.

Wyniki finansowe Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
w czwartym kwartale i po czterech kwartałach 2016 r.

w mln PLN

4Q 2016 r.

4Q 2015 r.

Zmiana

1-4Q 2016 r.

1-4Q 2015 r.

Zmiana

Przychody

ze sprzedaży

322,1

354,6

-9,2%

1 678,7

1 765,6

-4,9%

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)

-23,2

-25,4

-

51,7

82,6

-37,5%

Zysk netto

-15,6

-22,6

-

64,6

78,9

-18,1%


W 2016 r. wydatki inwestycyjne Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. wyniosły 77 mln zł. Przeznaczono je głównie na dostosowanie procesu produkcji opon do samochodów osobowych z wysokimi i bardzo wysokimi prędkościami (tj. opon High Performance i Ultra High Performance) oraz produkcji opon o rozmiarach 18 cali, które należą do najbardziej dochodowych segmentów rynku oponiarskiego.

Przepływy pieniężne netto Spółki za cztery kwartały 2016 r. wyniosły 56,2 mln zł, a stan środków pieniężnych zwiększył się w ciągu czterech kwartałów 2016 r. do 85,6 mln zł na koniec grudnia minionego roku, z 29,4 mln zł na koniec grudnia 2015 r. Takie ukształtowanie się przepływów świadczy o dobrej kondycji Spółki, która z wypracowanych dodatnich strumieni działalności operacyjnej może finansować działalność inwestycyjną i regulować zobowiązania.

Potencjał rynkowy, zarówno w Polsce, jak i w Europie Środkowo-Wschodniej, był w czwartym kwartale 2016 r. wyższy, niż w analogicznym okresie roku 2015. Dotyczyło to segmentu opon do pojazdów osobowych oraz ciężarowych. W ujęciu rok do roku, obserwowaliśmy również na rynkach europejskich tendencję wzrostową w segmencie opon do aut osobowych, a w przypadku Polski nawet 12,6% wzrost. W segmencie opon do samochodów ciężarowych w 2016 roku dało się zauważyć stabilny wzrost potencjału na rynku polskim oraz całej Europy Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie rosła sprzedaż opon do samochodów ciężarowych w Europie Zachodniej, która jest dla nas głównym rynkiem sprzedaży tego produktu. Efektywnie wykorzystując dobrą sytuację rynkową, w 2016 roku znacząco - o 31,3% - zwiększyliśmy sprzedaż do podmiotów niepowiązanych.  W efekcie stanowiła ona w tym okresie ponad 10% naszej sprzedaży – mówi Stanisław Cieszkowski, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze