• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

AmRest - inwestując w gastronomię

W akcjonariacie AmRest Holdings S.A. ujawnił się kilka dni temu PTE PZU S.A., który występuje w imieniu OFE PZU „Złota Jesień” oraz Dobrowolnego Funduszu Emerytalnego PZU. Zarząd AmRest poinformował, że oba fundusze stały się – dzięki transakcji kupna akcji, zawartej 18 grudnia 2012 roku – posiadaczami 2 779 734 akcji, tj. 13,10 proc. kapitału zakładowego i takiego samego odsetka głosów na Walnym Zgromadzeniu AmRest.

Fundusze PZU inwestują w AmRest S.A. już od kilku lat. W ostatnim półroczu zaangażowanie to systematycznie się zwiększa: bezpośrednio przed wspomnianą transakcją „Złota Jesień” i DFF posiadały 12,55 proc. akcji AmRest, a od sierpnia kilka razy kupowały kolejne pakiety akcji, przekraczając kolejne progi udziału (4,94 proc., 7,29 proc., 9,97 proc. i 10,61 proc.). Warto zatem przyjrzeć się samej spółce Amrest i ocenić zarówno jej bieżącą sytuację, jak i możliwą przyszłość.

AmRest to międzynarodowy operator, który zarządza różnymi markami branży gastronomicznej. Spółka założona została w roku 1993 we Wrocławiu z inicjatywy Henry’ego McGoverna. W 2005 roku przedsiębiorstwo zadebiutowało na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Obecnie akcje AmRest wyceniane są na ok. 95 zł. Można powiedzieć, że wykres wychodzi górą z trwającej od ponad trzech lat szerokiej konsolidacji pomiędzy 58 zł a 88 zł.

Obecnie firma zarządza barami szybkiej obsługi (marki KFC, Burger King, Starbucks) oraz restauracjami z obsługą kelnerską (La Tagliatella, Pizza Hut i Applebee’s). Prowadzi blisko 700 placówek na terenie Polski, USA, Czech, Rosji oraz kilku innych państw. W czerwcu niemal wszystkie (97 ze 102) restauracje działające pod marką Applebee’s zostały sprzedane spółce Apple American Group II (transakcję sfinalizowano w październiku).

Skonsolidowane przychody AmRest S.A. za rok 2011 wyniosły ponad 2,62 mld zł, a więc były o ponad 29 proc. wyższe niż analogiczna kwota dla roku 2010. Znacząco wzrósł także zysk operacyjny (z 68,7 mln zł do 103 mln zł, a więc o niemal połowę), podobnie roczny skonsolidowany zysk netto (z 40 mln zł do 56,4 mln zł).

W ciągu dziewięciu miesięcy 2012 roku Grupa wypracowała 1,715 mld zł przychodów ze sprzedaży. Warto zauważyć, że aż 63,7 proc. tej kwoty przypada na sektor Europy Środkowej i Wschodniej, a tylko 23 proc. na Europę Zachodnią i kraje wschodzące. Z drugiej strony zysk operacyjny całej Grupy to (po trzech kwartałach) 93,5 mln zł, z czego na Europę Środkową i Wschodnią przypada tylko 39,19 mln zł, a na Zachodnią i kraje wschodzące – aż 42,97 mln zł. Oznacza to, że wynik operacyjny w Europie Środkowej stanowi tylko 3,6 proc. przychodów, zaś w Zachodniej aż 10,8 proc. W Rosji jest to 5,8 proc.

W roku 2011 (całym) sytuacja przedstawiała się bardzo podobnie: odpowiednie odsetki dla sektorów „Europa Środkowa i Wschodnia”, „Europa Zachodnia” oraz „Rosja” to odpowiednio 3,21 proc., 11,67 proc. oraz 5,54 proc. - Nasz najbardziej rentowny rynek w chwili obecnej to rynek hiszpański, gdzie rozwijamy głównie swoją własną markę o nazwie La Tagliatella oferującą wysokiej jakości dania kuchni włoskiej - mówi Wojciech Mroczyński, CSO w AmRest. - Jednym z głównych czynników wpływających na tak atrakcyjną rentowność na tym rynku obok dużego sukcesu rynkowego samej marki jest fakt, że to my sami jesteśmy właścicielem tego konceptu. Dzięki temu nie ponosimy kosztów opłat franczyzowych. Wręcz przeciwnie dwie trzecie restauracji na rynku hiszpańskich, to restauracje działające we franczyzie, z których to otrzymujemy jako franczyzodawca opłaty licencyjne. Ponadto, Spółka uzyskuje dodatkowe dochody z tytułu centralizacji dostaw wielu produktów do naszych franczyzobiorców poprzez należącą do AmRest kuchnię centralną. Tak atrakcyjny model biznesowy marki La Tagliatella czyni z niej jeden z głównych filarów wzrostu oraz ekspansji globalnej AmRest w najbliższych latach.

Najnowsze działania i najbliższe plany AmRest obejmują ekspansję m.in. na rynek azjatycki. Spółka uruchomiła na początku października 2012 pierwszą w Chinach restaurację marki La Tagliatella pod nazwą „Chun Yi Tang”. Została ona otwarta w Szanghaju. W Hiszpanii i Francji AmRest posiada 136 takich restauracji. Ich ogólna liczba ma się podwoić w ciągu pięciu najbliższych lat. Inny ważny kierunek rozwoju to rynek indyjski.

 

Adam Witczak

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze