Zabierz swój bank na wakacje
- Utworzono: wtorek, 16, lipiec 2013 11:56
Spośród respondentów najnowszego badania TNS Global 57 proc. korzysta z bankowości mobilnej ze względu na oszczędność czasu. Dla 37 proc. najważniejszym argumentem jest dostępność usług bankowych zawsze i wszędzie. Z tych samych powodów bankowość mobilna może okazać się zbawieniem, jeśli podczas wakacji na egzotycznej plaży operator przypomni nam o nieopłaconym rachunku za komórkę.
Popularność bankowości mobilnej wciąż rośnie. Na świecie aż 47 proc. badanych korzysta z bankowości online właśnie w telefonie lub na tablecie. W 2012 roku 13 polskich banków udostępniło swoje mobilne aplikacje, w tym roku dołączył do nich BNP Paribas Bank Polska. Korzystanie z usług bankowych staje się coraz prostsze i coraz bardziej dostępne, co może być szczególnie ważne podczas wakacyjnych wojaży. Od jednego, nawet w czasie wakacji, nie możemy jednak odpocząć – od odpowiedzialności za zachowanie zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu ze smartfona.
Po pierwsze pamiętajmy o tym, że bezpieczeństwo korzystania z bankowości mobilnej dotyczy nie tylko systemu transakcyjnego, ale również naszego urządzenia i tego, w jaki sposób łączymy się z internetem.
Przepływ naszych danych między urządzeniem mobilnym a serwerem banku jest szyfrowany dzięki zastosowaniu protokołu SSL. Daje nam to gwarancję prywatności
i poufności transmitowanych danych. W pierwszej kolejności zwróćmy więc uwagę, czy korzystamy z tzw. urządzenia „niezrootowanego”, czyli takiego, które ma zablokowany dostęp do plików systemowych. Pamiętajmy również o tym, by zastosowana aplikacja była instalowana ze źródeł rekomendowanych przez bank dla danego systemu operacyjnego (np. Google Play Store lub Apple Store). W sieci dostępnych jest szereg aplikacji, których nazwa bądź interfejs graficzny są łudząco podobne do oryginału, jednak nie posiadają autoryzacji banku. Korzystanie z tego typu aplikacji może być niezwykle niebezpieczne dla naszych danych dostępowych. W autoryzowanych aplikacjach wykorzystywany jest tzw. moduł anti-phising, umożliwiający zapobieganie wyłudzania informacji i kradzieży naszych bankowych danych. W sytuacji, gdy podejrzewamy, że jest to kopia należy natychmiast przerwać logowanie i skontaktować się w tej sprawie ze swoim bankiem.
Zanim rozpoczniemy proces logowania, zwróćmy również uwagę, czy połączenie z siecią jest zaufane i bezpieczne. Powinniśmy logować się do serwisu bankowego jedynie poprzez operatora sieci komórkowej lub znane nam punkty dostępowe Wi-Fi. Unikajmy tych, które nie są nam znane, bo mogą stanowić zagrożenie – zwłaszcza w przypadku zatłoczonych miejscowości turystycznych. Pamiętajmy również o cyklicznej aktualizacji systemu, dzięki czemu zapewnimy odpowiednią ochronę naszemu urządzeniu. Istotne jest również, by podczas aktualizacji dodatkowych aplikacji bądź instalowania programów, wybierać tylko te, które pochodzą ze sprawdzonych i znanych nam źródeł, jak np. Apple Store czy Google Play Store.
Logowanie i autoryzacja operacji w aplikacji mobilnej przebiega zazwyczaj przy wykorzystaniu 6-8 cyfrowego kodu PIN, który samodzielnie definiuje użytkownik systemu. Zadbajmy o to, by kod PIN był kombinacją trudnych do rozszyfrowania cyfr. Unikajmy bliskich nam liczb i dat. Aplikacje komórkowe nie przechowują naszego loginu i hasła, pamiętajmy jednak, by nie zapisywać ich w telefonie – na przykład w notatkach.
Dodatkowym zabezpieczeniem naszego telefonu i zainstalowanych aplikacji mobilnych możne być również odpowiedni kod blokady klawiatury. Jeśli to możliwe, zastosujmy dodatkowo ochronę urządzenia mobilnego poprzez instalację oprogramowania antywirusowego i dodatkową ochronę typu firewall.
W sytuacji, gdy utracimy telefon, pierwszym i najważniejszym krokiem powinna być blokada kodu PIN. Zazwyczaj można tego dokonać samodzielnie poprzez system bankowości internetowej lub korzystając z infolinii naszego banku. Jednocześnie należy zablokować kartę SIM u operatora sieci komórkowej i zgłosić kradzież na policję.
Kradzież smartfona, jak i kradzież danych z użytkowanych aplikacji nie przydarzą się nam jednak, jeśli korzystając z uroków wakacji zachowamy zasady bezpieczeństwa. Bankowość w komórce to ogromne ułatwienie, jeśli będziemy z tej opcji korzystać z głową.
Paweł Jaskulski, odpowiedzialny za wdrażanie Bankowości Mobilnej w BNP Paribas Banku Polska SA
W artykule wykorzystano najnowszy raport TNS Mobile Life 2013 - globalne badanie zachowań, motywacji i postaw 38 000 konsumentów z 43 krajów, w tym z Polski.
***
BNP Paribas Bank Polska SA należy do Grupy BNP Paribas (www.bnpparibas.com), wiodącej europejskiej instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. BNP Paribas zatrudnia blisko 190 tys. osób w prawie 80 krajach, w tym 145 tys. osób w Europie. Grupa prowadzi działalność w trzech kluczowych obszarach: Bankowość Detaliczna, Bankowość Korporacyjna i Inwestycyjna oraz usługi zarządzania aktywami i majątkiem (Investment Solutions). W Europie Grupa prowadzi działalność na 4 rynkach macierzystych (Belgia, Francja, Luksemburg, Włochy), jest także liderem w zakresie kredytów konsumenckich (BNP Paribas Personal Finance). Obszar bankowości detalicznej rozwija się dynamicznie w krajach basenu Morza Śródziemnego, w Turcji, Europie Wschodniej oraz w zachodniej części USA. W obszarach Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej oraz Investment Solutions, Grupa BNP Paribas plasuje się również na czołowych miejscach w Europie, posiada silną pozycję w Ameryce Północnej i Południowej, a także notuje szybki rozwój swoich spółek w regionie Azji i Pacyfiku.
BNP Paribas Bank Polska SA jest bankiem uniwersalnym. Klientom indywidualnym oferuje produkty oszczędnościowo-inwestycyjne oraz kredytowe, klientom firmowym dostarcza rozwiązania z zakresu finansowania działalności na rynku lokalnym oraz międzynarodowym.
BNP Paribas
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2530 gości