• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI2%
Bezrobocie5.9%
PKB5.2%
Stopa ref.1.5%
WIBOR3M1.70%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Koszty reklamy w firmie – o czym pamiętać przy rozliczeniu?

Reklamowanie swojego biznesu ma zapewnić wzrost sprzedaży danego produktu czy usługi, często też dzięki poszerzeniu grona klientów przyczynia się do rozwoju działalności. Innymi słowy, ma na celu wzrost przychodów, stąd wydatki na reklamę działalności – na ulotkach, w internecie czy w ramach sponsoringu – przedsiębiorca rozliczy w kosztach firmy.

 

Wedle przepisów ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem wydatków zamieszczonych w negatywnym katalogu kosztów (art. 23 ww. ustawy).

Jeśli zatem zakupiona reklama promuje jedynie biznes przedsiębiorcy, wydatki na nią można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Zakupienie bannera czy billboardu z danymi firmy, projektu loga firmy, reklamy firmy w gazecie czy w internecie (np. usługi pozycjonowania), broszur informacyjnych dotyczących działalności w postaci ulotek, plakatów czy katalogów z produkowanymi czy sprzedawanymi w ramach działalności rzeczami obniży zobowiązanie wobec fiskusa z tytułu podatku dochodowego.

 

Reklama na Facebooku

Aby wydatek na reklamę prowadzonej działalności gospodarczej mógł zostać rozliczony w kosztach firmowych, musi być też odpowiednio udokumentowany.

Wydatki firmowe muszą być udokumentowane fakturą czy rachunkiem. W przypadku zakupów reklamowych zza granicy, np. zakupu reklamy na Facebooku, warto pamiętać, aby wystawiony przez zagranicznego kontrahenta dokument zakupu był poprawny, tj. posiadał odpowiednie na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych czy transakcji importu towarów lub usług dane (np. numer NIP UE, nazwę i cenę usługi czy datę wystawienia).

 

Sponsoring

Sponsorzy nierzadko podpisują umowę sponsoringu w zamian za świadczenie przez sponsorowanego usług reklamowych (reklamę wizerunku czy loga firmy sponsora). Wydatki poniesione przez sponsora w związki z taką umową są wydatkami na działalność reklamową i można je rozliczyć w kosztach firmowych (oczywiście, gdy wypełniają definicję kosztu z ramki, czyli gdy reklamują działalność). Warto pamiętać, że jeśli sponsor w ramach umowy nie dostaje świadczenia wzajemnego od sponsorowanego (czyli nie reklamuje się), jego wydatki będą stanowiły darowiznę, która nie jest kosztem firmowym. Z kolei gdy istnieją wzajemne świadczenia, ale nie są one sobie równoważne, wydatki na sponsoring są kosztem działalności jedynie do wysokości wartości usługi reklamowej świadczonej przez sponsorowanego. Kwota ponad tę wartość stanowi darowiznę.

To sponsor będzie musiał umieć w razie potrzeby udowodnić, że poniesione wydatki służyły celom reklamowym i nie stanowiły darowizny.

 

Oklejenie reklamą auta

W przypadku zakupu reklamy na samochodzie firmowym, warto zachować ostrożność przy rozliczaniu VAT-u. Co do zasady, VAT naliczony od wydatków zawiązanych z pojazdami samochodowymi można odliczyć tylko w 50 proc. Równocześnie jednak ograniczenie to nie ma zastosowanie do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeśli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności. Można uznać, że naklejona na samochód firmowy reklama działalności (folia) oraz usługa oklejenia samochodu spełnia warunki wyjątku, a co za tym idzie, od faktury za oklejenie auta reklamą przedsiębiorca będzie mógł odliczyć 100 proc. VAT-u. W kwestii tej jednak, nie została wydana jeszcze żadna interpretacja fiskusa, w związki z czym, aby uniknąć wątpliwości urzędników co do sposobu rozliczenia podatku, warto tu wystąpić o interpretację.

 

Katarzyna Miazek, Tax Care

Dominik Mędrzycki,  księgowy Tax Care

Kalendarium 08-04-2020.

  • CDPROJEKT

    Publikacja jednostkowego oraz skonsolidowanego raportu za 2019 rok.

  • TRANSPOL

    NWZA ws. zmiany uchwały Walnego Zgromadzenia nr 5 z 18 marca 2019 roku w sprawie przyjęcia programu nabywania akcji własnych oraz utworzenia kapitału rezerwowego na potrzeby takiego programu.

  • MABION

    Publikacja raportu za 2019 rok.

  • GETBACK

    NWZA ws. wyrażenia zgody następczej na ustanowienie zastawu rejestrowego na aktywach spółki.

  • ELKOP

    Publikacja raportu za 2019 rok.

  • POLNORD

    Publikacja jednostkowego oraz skonsolidowanego raportu za 2019 rok.

  • RUBICON

    Publikacja raportu za 2019 rok.

  • POLICE

    Publikacja jednostkowego oraz skonsolidowanego raportu za 2019 rok.

  • RAFAMET

    Publikacja jednostkowego oraz skonsolidowanego raportu za 2019 rok.

  • MAKARONPL

    Publikacja jednostkowego oraz skonsolidowanego raportu za 2019 rok.

  • GRUPAAZOTY

    Publikacja jednostkowego oraz skonsolidowanego raportu za 2019 rok.

Więcej wydarzeń
  • Popularne
  • Ostatnio dodane
Synektik dostarczy system da Vinci®  ...

Synektik dostarczy system da Vinci® ...

2020-01-17 14:01:02

Spokojny koniec roku

Spokojny koniec roku

2019-12-30 08:30:00

Nadzieja w funduszach

Nadzieja w funduszach

2019-12-28 09:20:00

Na stacjach bez większych zmian

Na stacjach bez większych zmian

2019-12-27 06:42:00

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze