PMI
PMI (ang. Purchasing Managers Index) jest wskaźnikiem aktywności gospodarczej w sektorze produkcyjnym w danym kraju. Wylicza się go w oparciu o anonimowe ankiety wysyłane do menedżerów największych przedsiębiorstw w kraju, którzy oceniają jak zmieniła się sytuacja w branży w porównaniu do poprzedniego miesiąca pod kątem nowych zamówień, poziomu produkcji, dostaw zapasów oraz zatrudnienia i cen. Wybierają oni jedną z trzech odpowiedzi: „jest lepiej", „jest bez zmian" i „jest gorzej". PMI obliczany jest jako średnia ważona z utworzonych na podstawie otrzymanych odpowiedzi subindeksów, korygowanych o czynniki sezonowe. PMI jest tworzony osobno dla każdego kraju europejskiego, a metodologia obliczania indeksu jest różna dla poszczególnych krajów. Oprócz tego publikowane są również wskaźniki PMI obejmujące całą strefę euro i Unię Europejską.
Indeks PMI obrazuje z wyprzedzeniem koniunkturę nie tylko w sektorze produkcyjnym, ale też w całej gospodarce. Głównym punktem odniesienia jest PMI na poziomie 50 pkt. Wartość PMI na poziomie 50 jest punktem neutralnym. Indeks powyżej tej wartości oznacza dobrą koniunkturę w gospodarce, jeżeli natomiast indeks PMI mniejszy niż 50 pkt świadczy to o tym, że zmiany w gospodarce są negatywne. PMI jest szczególnie ważny dla inwestorów j (zwłaszcza z innymi danymi np. PPI czy PKB).
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2257 gości