Próg rentowności
Próg rentowności oznacza minimalną wielkość produkcji i sprzedaży, przy której osiągane przychody ze sprzedaży pokrywają się z poniesionymi kosztami stałymi i zmiennymi. W punkcie, w którym przychody zrównują się z kosztami przedsiębiorstwa, jego wynik finansowy równy jest 0. Zwiększenie produkcji ponad poziom progu rentowności przynosi zysk, natomiast zmniejszenie - stratę. Za pomocą progu rentowności określić można więc dolną granicę zysku przy określonej marży. Próg rentowności oblicza się przy założeniu podziału wszystkich ponoszonych kosztów na stałe i zmienne. Może on być wyrażony ilościowo, wartościowo oraz procentowo:
Próg rentowności ilościowy = (koszty stałe)/(cena – koszty zmienne),
Próg rentowności wartościowy = (koszty stałe/ (cena – koszty zmienne) * cena
Próg rentowności procentowy = (koszty stałe)/(popyt)*100
Analiza progu rentowności wykorzystywana jest przez przedsiębiorstwa jako narzędzie wspomagające proces podejmowania decyzji i racjonalizacji zarządzania. Daje ona firmie odpowiedź na pytania dotyczące tego, ile trzeba sprzedać wyrobów, aby pokryte zostały całkowite koszty, o ile należałoby zwiększyć sprzedaż, aby osiągnąć zaplanowaną wielkość zysku, w jaki sposób ukształtować wielkość i strukturę kosztów własnych oraz jaką cenę powinny mieć sprzedawane wyroby.
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2368 gości